Δευτέρα 14 Μαρτίου 2011

Κινητοποιήσεις εργαζομένων στα ΕΛΠΕ λίγο πριν την καθολική ιδιωτικοποίηση της εταιρείας ! ! !


Κλικάρετε για μεγέθυνση και ανάγνωση της ανακοίνωσης του Σωματείου



Η ελληνική κυβέρνηση καλείται σε μικρό χρονικό διάστημα, έως το 2015, να υλοποιήσει τη δέσμευσή της απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση για έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ύψους 50 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο σχέδιο, που η ελληνική κυβέρνηση θα παρουσιάσει μέχρι το τέλος του μηνός, θα υπάρξουν τολμηρές αποφάσεις, στις οποίες θα περιλαμβάνονται και πωλήσεις επιχειρήσεων που μέχρι πριν από λίγους μήνες αποτελούσαν ταμπού.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι στην πρώτη γραμμή των προς πώληση επιχειρήσεων θα βρίσκονται οι κερδοφόρες εταιρείες στις οποίες το Δημόσιο έχει πλειοψηφική ή μειοψηφική συμμετοχή. Ο ΟΠΑΠ θα είναι η πρώτη επιχείρηση του Δημοσίου η οποία βαίνει προς πώληση, καθώς και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Πριν την πώληση του ΟΠΑΠ θα προηγηθεί διαδικασία «ανάταξης της εσωτερικής του αξίας». Ακολουθούν ΔΕΗ, ΟΤΕ και ΕΛΠΕ, ωστόσο για τις επιχειρήσεις αυτές -οι οποίες η καθεμία ξεχωριστά έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες- τον τελευταίο λόγο έχει ο πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου.
Νέες συμβάσεις
Πέραν των κερδοφόρων επιχειρήσεων, εισηγμένων ή μη, το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων της ελληνικής κυβέρνησης περιλαμβάνει την επέκταση των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης, νέες συμβάσεις παραχώρησης για δραστηριότητες ή και ακίνητα του Δημοσίου και τέλος την καταγραφή και την άμεση αξιοποίηση με πώληση ή άλλους τρόπους όλων των ακινήτων που το ελληνικό δημόσιο έχει στην κατοχή του.
Το υπουργείο Οικονομικών, έχοντας πλέον και το «πράσινο φως» από τον πρωθυπουργό, προχωρεί με γρήγορες διαδικασίες στη σύνταξη ενός προγράμματος το οποίο εκτός του ότι θα είναι φιλόδοξο θα είναι και άμεσα υλοποιήσιμο. Ο πρώτος άξονας θα περιλαμβάνει την πώληση επιχειρήσεων του Δημοσίου που είτε είναι, είτε δεν είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο, με τη μεγαλύτερη βαρύτητα, πάντως, να δίνεται σε αυτές που είναι εισηγμένες.
Λιγότερες αντιρρήσεις
Στην πρώτη γραμμή βρίσκεται ο ΟΠΑΠ για τον οποίο φαίνεται να υπάρχουν και οι λιγότερες αντιρρήσεις από την κοινωνία, αλλά και από τους εργαζομένους και τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Στην κυβέρνηση θεωρούν ότι με το νομοσχέδιο που προωθείται στη Βουλή ο ΟΠΑΠ θα μεγιστοποιήσει την εσωτερική του αξία και έτσι το ελληνικό δημόσιο θα μεγιστοποιήσει τα έσοδα από την πώληση του συνόλου των μετοχών που έχει στον Οργανισμό.
Από εκεί και πέρα επιχειρήσεις οι οποίες υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε το ελληνικό δημόσιο να συμπεριλάβει στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων είναι η ΔΕΗ, ο ΟΤΕ και τα ΕΛΠΕ. Εκεί, όμως, απαιτείται το «πράσινο φως» από τον πρωθυπουργό και αυτό διότι η κάθε περίπτωση έχει τα δικά της χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, στο θέμα του ΟΤΕ η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να έλθει σε συμφωνία με τη Deutsche Telekom, αφενός προκειμένου να μεγιστοποιήσει το όφελος, αφού σήμερα η μετοχή του ΟΤΕ έχει υποχωρήσει σημαντικά σε σχέση με αυτή που είχαν αγοράσει οι Γερμανοί, και αφετέρου να διατηρήσει ένα ποσοστό το οποίο θα επιτρέπει στο ελληνικό δημόσιο να έχει λόγο στις στρατηγικού και εθνικού χαρακτήρα αποφάσεις. Το ποσοστό αυτό εκτιμάται ότι θα είναι της τάξεως του 5% από 20% που έχει σήμερα.
Τα ΕΛ.ΠΕ
Για τα Ελληνική Πετρέλαια θα πρέπει να θεωρείται ως δεδομένο ότι το ελληνικό δημόσιο θα προχωρήσει σε συμφωνία με τον όμιλο Λάτση, που είναι και ο μεγαλύτερος μέτοχος σήμερα στην επιχείρηση. Και εδώ θα επιχειρηθεί να υπάρξει συμφωνία ανάλογη με αυτή του ΟΤΕ.
Στον τραπεζικό τομέα ως δεδομένη θα πρέπει να θεωρείται η πώληση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και της Attica Bank, ενώ κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει τι θα συμβεί με την ΑΤΕbank, κυρίως λόγω των συσσωρευμένων προβλημάτων που έχει η τράπεζα. Πάντως, σίγουρο είναι πως εφόσον καταστεί δυνατό να πουληθεί, αυτό θα γίνει χωρίς δεύτερη σκέψη.
Για τη ΔΕΗ τα πράγματα είναι περίπλοκα και μάλλον θα πρέπει να θεωρείται ως δεδομένο πως θα είναι η τελευταία επιχείρηση που θα πωληθεί από τις εισηγμένες. Στον κατάλογο των προς πώληση επιχειρήσεων θα περιλαμβάνονται βέβαια και οι άλλες επιχειρήσεις, όπως ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ από τις εισηγμένες, αλλά και βέβαια οι μη εισηγμένες ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Καζίνο Πάρνηθας, ΛΑΡΚΟ κ.λπ.

Κλικάρετε για μεγέθυνση στον πίνακα

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Μαζί με τα τρόφιμα, ο κλάδος των διυλιστηρίων έχει ξεχωρίσει τα τελευταία χρόνια για τον δυναμισμό και τη συμβολή του στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Στις αρχές του 1980 η διύλιση αντιπροσώπευε το 2,5% της μεταποίησης (προστιθέμενη αξία), ποσοστό που σήμερα βρίσκεται στο 8%. Οι συνεχείς επενδύσεις έχουν καταστήσει τα διυλιστήρια της χώρας άκρως ανταγωνιστικά στην ευρύτερη ζώνη της Μεσογείου με ισχυρούς πελάτες και «καθαρά» προϊόντα.

Τα Ελληνικά Πετρέλαια με τρεις μονάδες στην Ελλάδα (Ασπρόπυργος, Ελευσίνα, Θεσσαλονίκη) και μία στα Σκόπια και η Μotor Οil με παραγωγικές εγκαταστάσεις στους Αγίους Θεοδώρους στην Κόρινθο είναι οι εκπρόσωποι του κλάδου. Στα Ελληνικά Πετρέλαια ο όμιλος Λάτση ελέγχει το 41% και ακολουθεί με ισχυρή συμμετοχή 35% το Ελληνικό Δημόσιο. Η Μotor Οil ελέγχεται σε ποσοστό 52,5% από την οικογένεια Βαρδινογιάννη.

Σύγχρονο διυλιστήριο

Η Μotor Οil έχει επενδύσει την τελευταία 10ετία το ποσό του 1 δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών της με αποτέλεσμα να θεωρείται από τα πιο σύγχρονα διυλιστήρια σε όλη την Ευρώπη. Μετά την ολοκλήρωση των επενδύσεων η παραγωγική της ικανότητα ανέρχεται σε 9 εκατ. μετρικούς τόνους αργού πετρελαίου. Τα Ελληνικά Πετρέλαια που είναι ο leader του κλάδου, αφού διατηρούν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην Ελλάδα (75%), υλοποιούν αυτή την περίοδο επένδυση 1,2 δισ. ευρώ στο παλαιό διυλιστήριο της Πετρόλα στην Ελευσίνα (μονάδα Ηydrocracker) που θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2011 και θα τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2012. Πρόκειται για επένδυση που θα επιτρέψει την παραγωγή ελλειμματικών προϊόντων ως σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ενωση και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Πρόσφατα μάλιστα τα ΕΛΛΠΕ ολοκλήρωσαν επενδύσεις εκσυγχρονισμού 200 εκατ. ευρώ στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης.

Και εξαγωγές

Με τις νέες επενδύσεις και οι δύο όμιλοι θα μπορούν να καλύπτουν τις ανάγκες της εσωτερικής αγοράς αλλά και να προχωρούν σε εξαγωγές. Η ελληνική αγορά είναι ελλειμματική, καθώς η ζήτηση ξεπερνά την προσφορά. Αυτό συμβαίνει γιατί υπήρχαν εισαγωγές σε προϊόντα που ως σήμερα δεν παράγονταν στην Ελλάδα αλλά και από το γεγονός ότι δύο όμιλοι διενεργούν εξαγωγές σε περιοχές που παρουσιάζονται καλές επιχειρηματικές ευκαιρίες με αποτέλεσμα για να καλύψουν την εγχώρια ζήτηση να προχωρούν σε αγορές πετρελαίου από άλλα διυλιστήρια. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία τα ΕΛΛΠΕ διοχέτευσαν στο εξωτερικό το 20% της παραγωγής τους και η Μotor Οil πάνω από το 40%.

Τώρα, με τη λειτουργία των νέων μονάδων θα μπορέσουν να ικανοποιήσουν τις αυξημένες ανάγκες της εσωτερικής αγοράς, να μειώσουν τις εισαγωγές και να βελτιώσουν ακόμη την κερδοφορία τους αφού θα εκλείψουν οι μεσάζοντες. Στις επενδύσεις της Μotor Οil που έχουν ολοκληρωθεί ήταν και η δημιουργία νέων αποθηκευτικών χώρων τους οποίους νοικιάζει σε πελάτες. Μεταξύ αυτών είναι και η Κυπριακή Δημοκρατία αφού το στρατηγικό απόθεμα πετρελαίου της Μεγαλονήσου είναι αποθηκευμένο στις εγκαταστάσεις της Μotor Οil.

Οι εκτιμήσεις για το τρέχον έτος αναφέρουν πως η τιμή του πετρελαίου θα σταθεροποιηθεί γύρω στα 85 δολάρια το βαρέλι έναντι 79 δολαρίων το 2010. Βεβαίως, η κερδοφορία των δύο ομίλων και γενικότερα των διυλιστηρίων παγκοσμίως δεν εξαρτάται τόσο από την τιμή του πετρελαίου στις αγορές αλλά από τα περιθώρια διύλισης. Αυτά καθορίζονται από τις τιμές των πρώτων υλών και από τη διεθνή ζήτηση που βαίνει αυξανόμενη λόγω της μεγάλης κατανάλωσης σε Κίνα, Ασία και τελευταία και στις ΗΠΑ. Τα περιθώρια διύλισης είχαν υποχωρήσει πολύ το δεύτερο εξάμηνο του 2010 και οι αναλυτές θεωρούν πως το 2011 θα ενισχυθούν σημαντικά. Παράλληλα, η αύξηση στις τιμές του πετρελαίου περιορίζει τον κίνδυνο μιας αρνητικής έκπληξης σε ό,τι αφορά την αποτίμηση των αποθεμάτων που διατηρούν.

Ανώνυμος είπε...

Στο ενδεχόμενο η εσωτερική αγορά να εμφανίσει το 2011 πτώση της ζήτησης ανάλογη του 8%-10% που κατεγράφη το 2010, τα επιτελεία των δύο εταιρειών υποστηρίζουν ότι θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις ακόμη και αν η ζήτηση υποχωρήσει περαιτέρω αφού θα γίνει προσπάθεια η κάμψη των πωλήσεων να αντισταθμιστεί από τις εξαγωγές. Η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου μπορεί να επιφέρει ανατροπές καθώς οι αγοραπωλησίες του αργού γίνονται σε όρους δολαρίων αν και τα οικονομικά επιτελεία των εταιρειών έχουν διαφυλάξει τα νώτα τους συνάπτοντας συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου hedging.

Ειδικότερα, για τα Ελληνικά Πετρέλαια, οι αναλυτές θεωρούν ότι η τελική γραμμή των κερδών θα ενισχυθεί και από την αναδιοργάνωση και εξοικονόμηση κόστους που βρίσκεται σε εξέλιξη από πέρσι στην εταιρεία όταν ανέλαβε την προεδρία ο κ. Τ. Γιαννίτσης σε συνεργασία πάντα με τον διευθύνοντα σύμβουλο κ. Ι.Κωστόπουλο . Το 2011 εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθούν 50 εκατ. ευρώ, όσα περίπου και το 2010.

Ενδεχομένως η κερδοφορία του 2011 θα επηρεαστεί θετικά αν υπάρξουν και περικοπές στις απολαβές των εργαζομένων, στο πλαίσιο της επιστολής που απέστειλε σε όλες τις εταιρείες που έχει συμμετοχή το Δημόσιο ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου.

Προσλήψεις κόντρα στο ρεύμα

Οι δύο όμιλοι κινούνται κόντρα στο ρεύμα και έχουν αυξήσει το προσωπικό τους. Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία του 9μήνου του 2010, τα Ελληνικά Πετρέλαια απασχολούν στην Ελλάδα 3.716 άτομα ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2009 στον όμιλο στην Ελλάδα εργάζονταν 3.510 άτομα. Η Μotor Οil στο 9μηνο του 2010 απασχολούσε 1.909 άτομα έναντι 1.525 το 9μηνο του 2009. Σήμερα οι εργαζόμενοι στα Ελληνικά Πετρέλαια αμείβονται ετησίως με 17,8 μισθούς (14,4 μισθούς + 3,4 μισθούς ως μπόνους).

Επένδυση 1,2 δισ. ευρώ για καθαρότερα καύσιμα

Η επένδυση των ΕΛΛΠΕ στην Ελευσίνα θα κοστίσει 1,2 δισ. ευρώ και θα δημιουργήσει 165 μόνιμες θέσεις εργασίας Το διυλιστήριο των ΕΛΛΠΕ στην Ελευσίνα ανήκει στον πιο απλό τύπο διυλιστηρίου και έτσι παράγει καύσιμα όπως μαζούτ, νάφθα, καύσιμο αεροπορίας και ντίζελ με προδιαγραφές που στο προσεχές μέλλον θα εγκαταλειφθούν στην Ευρώπη. Ολα τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια για να καλύψουν την αγορά με καθαρότερα καύσιμα για τη βελτίωση του περιβάλλοντος έχουν ήδη εκσυγχρονιστεί. Στην ΕΕ των 27 χωρών από τα 116 διυλιστήρια που λειτουργούν μόνο δύο έχουν το παραγωγικό σχήμα του διυλιστηρίου της Ελευσίνας. Ο εκσυγχρονισμός του διυλιστηρίου θα δώσει καθαρότερα καύσιμα στην εσωτερική αγορά χωρίς να καταφύγει η Εθνική Οικονομία στην αύξηση των εισαγωγών. Με την αναβάθμιση της μονάδας δεν θα αυξηθεί η διυλιστική ικανότητα (100.000 βαρέλια την ημέρα) αλλά 2.200.000 τόνοι μαζούτ θείου θα μετατραπούν σε 1.320.000 τόνους ντίζελ μηδενικού θείου, σε 450.000 τόνους νάφθας μηδενικού θείου και υψηλής ποιότητας κατάλληλη για πετροχημικά ή παραγωγή βενζινών και σε καθαρό αέριο για καύση στους φούρνους και λέβητες του διυλιστηρίου αντί του μαζούτ που χρησιμοποιείται σήμερα. Αυτή την περίοδο είναι σε πλήρη εξέλιξη τα έργα πολιτικού μηχανικού (θεμελιώσεις μηχανημάτων, κτιριακά, υπόγεια δίκτυα κ.ά.) και έχει ξεκινήσει η ανέγερση μεγάλων μηχανημάτων (φούρνοι, λέβητες, πυρσός κ.ά). Επίσης, έχει ολοκληρωθεί κατά 99% η προμήθεια εξοπλισμού και υλικών. Ως σήμερα έχουν ανατεθεί σε ελληνικές εταιρείες παραγγελίες εξοπλισμού και εργολαβίες άνω των 200 εκατ. ευρώ. Στο εργοτάξιο απασχολούνται 500 άτομα και θα φτάσουν τους 2.400 στην κορύφωση της ανέγερσης. Θα δημιουργηθούν 165 μόνιμες θέσεις εργασίας στο διυλιστήριο. Το συνολικό κόστος της επένδυσης θα ανέλθει σε 1,2 δισ. ευρώ.

Ανώνυμος είπε...

«Διυλίζουν» κέρδη ΕΛΠΕ και Μotor Οil»

(Το Βήμα της Κυριακής, 23/01/2011)

http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/efda5115-b0dc-40b6-8fd1-9368988cd329