Δευτέρα, 5 Αυγούστου 2019

Παραμονή του Σωτήρος στο ξωκλήσι της "Λουκάντας" στο Λυκότραφο!!!


Εικόνες θέρους, εικόνες ευλάβειας και κατάνυξης, εικόνες από θρησκευτική πανήγυρη σε γραφικό μυριοστόλιστο ξωκλήσι που όμοιες θα συναντήσεις σε όλη την Ελλάδα τους καλοκαιρινούς μήνες.
Πανηγυρικός εσπερινός παραμονή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος σε ένα Μεσσηνιακό ξωκλήσι.
Μας οδήγησαν σήμερα εδώ, στη Λουκάντα του Λυκότραφου, οι παιδικές μας αναμνήσεις.
Πρόκειται για μια περιοχή απείρου φυσικής ομορφιάς στη διασταύρωση Λυκότραφου - Μυρτοποταμιάς και Μάδενας, και για να ακριβολογούμε ανήκει γεωγραφικά στο Λυκότραφο.
Κρατάμε τις παιδικές αναμνήσεις μας από αυτό το τοπίο και μοιραζόμαστε μαζί σας τις σημερινές εικόνες.
Φίλες και φίλοι, αγαπητοί συμπατριώτες, Χρόνια Πολλά για τη μεγάλη γιορτή που ξημερώνει & Καλό Δεκαπενταύγουστο!


Τους ναούς και τα ξωκλήσια που είναι αφιερωμένα στη Μεταμόρφωση του Σωτήρος τα αποκαλούν Αγιά Σωτήρα και τα ευλαβούνται ιδιαίτερα οι πιστοί σε όλη την Ελλάδα.
Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος που εορτάζεται στις 6 Αυγούστου είναι η σημαντικότερη Δεσποτική εορτή του καλοκαιριού.
Σύμφωνα με την παράδοση, την παραμονή του Σωτήρος τη νύχτα κάποια απροσδιόριστη στιγμή ανοίγουν οι ουρανοί και τότε οι πιστοί μπορούν να δουν το Άγιο Φως και να λάβουν ότι ζητήσουν.
Το Άγιο Φως όμως δεν το βλέπουν όλοι οι άνθρωποι αλλά όπως περιγράφει ο Ευαγγελιστής Ματθαίος, στους Μακαρισμούς στην επί του Όρους Ομιλία ο Χριστός είπε: «Μακάριοι οι καθαροί τη καρδία, ότι αυτοί τον Θεόν όψονται».
Ανήμερα της μεταμορφώσεως του Σωτήρος οι πιστοί φέρνουν στην εκκλησία σταφύλια για να ευλογηθούν από τον ιερέα. Πρόκειται για τις «ἀπαρχαί» δηλαδή τους πρώτους καρπούς της γης που προσφέρονται στον Δημιουργό.
Στο τέλος της θείας λειτουργίας τα ευλογημένα σταφύλια μοιράζονται στο εκκλησίασμα μαζί με το αντίδωρο.
Σε ορισμένους μάλιστα τόπους προσφέρουν στον ναό το πρώτο λάδι της χρονιάς, για να ευλογηθεί, ώστε η ευλογία να επεκταθεί και στην υπόλοιπη παραγωγή.
Πρόκειται για το αρχαίο έθιμο των απαρχών, της προσφοράς δηλαδή των πρώτων καρπών στον Θεό, μια μορφή αναίμακτης τελετουργικής θυσιαστικής προσφοράς, που πέρασε και στον χριστιανισμό. Ο λαϊκός άνθρωπος, προσκομίζοντας για ευλογία τις απαρχές των καρπών και των γεννημάτων του, αναθέτει ουσιαστικά την ελπίδα της επιβίωσής του στον Θεό, από τον οποίο ζητά ευλαβικά να συνεργήσει, για να επιτύχει η σοδειά, από την οποία εξαρτάται και η επιβίωση ολόκληρης της παραδοσιακής κοινότητας.
Ήδη στους Αποστολικούς Κανόνες επιτρέπεται η προσαγωγή στον ναό σταφυλιών, όχι όμως και άλλων οπωρικών, ενώ ο Θεόδωρος Βαλσαμών, ερμηνεύοντας τον Δ΄ Κανόνα των Αγίων Αποστόλων, ερμηνεύει την εξαίρεση αυτή των σταφυλιών από το ότι το κρασί, που προέρχεται από αυτά, χρησιμοποιείται για την παρασκευή της Θείας Κοινωνίας.
Δεν πρέπει εξ άλλου να ξεχνούμε ότι στην Μεταμόρφωση του Σωτήρος είναι αφιερωμένοι οι ναοί των μεγαλύτερων και επιβλητικότερων ελληνικών φρουρίων, γεγονός που δείχνει την σημασία, θρησκευτική και εθνικά αναγεννητική, που ο λαός μας ανέκαθεν έδινε στην μεγάλη αυτή εορτή.
Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος ως σπουδαία Δεσποτική εορτή, αποτελεί εξαίρεση εθιμικά καθιερωμένης ιχθυοφαγίας, μέσα στην σύντομη αλλά αυστηρή νηστεία του Δεκαπενταύγουστου.
Και φυσικά, ως σπουδαία εορτή είναι και εθιμικά καθιερωμένη αργία, η παραβίαση της οποίας, από κάποιους ασεβείς και φιλάργυρους, επέφερε την άμεση θεϊκή τιμωρία, σύμφωνα με τις παραδόσεις του ελληνικού λαού, για παραδειγματισμό και των υπολοίπων.

















































































































































































































Δεν υπάρχουν σχόλια: