Σήμερα, λίγο πριν ξεκινήσουμε τις θερινές διακοπές μας, επισκεφθήκαμε την Ελαστικά Νικολαΐδης για να αντικαταστήσουμε τα ταλαιπωρημένα λάστιχα του αυτοκινήτου με το οποίο σκοπεύουμε να πραγματοποιήσουμε αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο.
Στην Ελλάδα ζούμε, και σε όποια παρέα και να καθίσεις σίγουρα θα βρεις κάποιον ειδικό σε θέματα αυτοκινήτου και όχι μόνο. Όλοι είναι σίγουροι πως ξέρουν την αλήθεια και αν τολμήσεις να εκφέρεις διαφορετική άποψη… χαλάνε φιλίες. Γύρω από τα ελαστικά όμως και τη χρήση τους στους καλοκαιρινούς μήνες, τι πραγματικά συμβαίνει;
Αρχικά οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε μία πλήρως λανθασμένη άποψη. Πολλοί θεωρούν πως τα φθαρμένα ελαστικά, το καλοκαίρι λόγω ζέστης, αυξάνουν την απόδοση τους, πιστεύοντας πως το λάστιχο ρολάρει πιο μαλακά άρα πετυχαίνει καλύτερη πρόσφυση. Φυσικά αυτό δεν ισχύει και μάλιστα δουλεύει ακριβώς αντίστροφα, καθώς οι υψηλές θερμοκρασίες του οδοστρώματος, σε συνδυασμό με σκόνη, γόμες και πιθανή καλοκαιρινή μπόρα, δημιουργούν απίστευτη ολισθηρότητα. Άρα είναι ξεκάθαρο πως η νοοτροπία ότι όσο χάλια και να είναι ένα ελαστικό, το καλοκαίρι το βγάζει λόγω καιρού, δεν ισχύει σε καμία περίπτωση. Μακάρι να ήταν αλήθεια βέβαια.
Από κει και πέρα μία ακόμη πλήρως λανθασμένη άποψη που κυκλοφορεί, είναι πως εάν αλλάξεις ελαστικά στην αρχή του καλοκαιριού, η φρέσκια γόμα θα φθαρθεί πιο γρήγορα από το αναμενόμενο, λόγω ζεστών συνθηκών. Καμία αλήθεια δεν κρύβεται πίσω από αυτή την θεωρία καθώς οι εξωτερικές θερμοκρασίες από μόνες του δεν είναι σε θέση να καταστρέψουν ένα ελαστικό.
Για να γίνει αυτό θα πρέπει ο οδηγός να πιέσει πάρα πολύ τα ελαστικά με λάθος κινήσεις και φυσικά να οδηγεί για πολύ ώρα στο όριο. Τα λάστιχα έχουνε την μέγιστη απόδοση και την λιγότερη φθορά σε μία συγκεκριμένη θερμοκρασία. Μπορεί αυτή να επιτυγχάνεται πιο γρήγορα σε έναν καύσωνα, μα δεν αλλάζει το όριό της.
Το καλοκαίρι συνεπάγεται πολλά χιλιόμετρα, νέες τοποθεσίες με δρόμους που δεν γνωρίζουμε και φυσικά περιπέτεια. Γιατί να μην έχετε σύμμαχο σε όλα αυτά ένα νέο καλό σετ ελαστικών και να παίζετε κορώνα γράμματα καθημερινά τις διακοπές σας; Μην το αφήσετε για Σεπτέμβρη λοιπόν καθώς δεν υπάρχει κανένας λόγος ούτε καν οικονομικός. Η πλέον κατάλληλη χρονική στιγμή για την αντικατάσταση των φθαρμένων ελαστικών, είναι πριν ξεκινήσει για τα καλά το καλοκαίρι και οι ζέστες, παρά πριν το χειμώνα με τις βροχές και τα κρύα.
Ο λόγος, είναι απλός και κατανοητός. Ο μεγάλος εχθρός των παλαιών, ταλαιπωρημένων ελαστικών, δεν είναι το κρύο, η βροχή, το χιόνι ή ο πάγος, αλλά οι υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος και οι ακόμα υψηλότερες θερμοκρασίες της ασφάλτου.
Τα λάστιχα, και ειδικότερα τα πολυκαιρισμένα με πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα στην πλάτη τους, ζορίζονται και απειλούνται πολύ περισσότερο τους καλοκαιρινούς μήνες, καθώς οι μεγάλες θερμοκρασίες σε συνδυασμό με τον ταλαιπωρημένο σκελετό, πιθανόν να δημιουργήσουν απότομη ρήξη του, το κοινώς λεγόμενο κλατάρισμα, που οδηγεί άμεσα σε καταστάσεις πανικού, ανάλογου με την ταχύτητα και τις συνθήκες που επικρατούν στο σημείο που θα συμβεί αυτό.
Θα περιμένατε κάποια εποχή για να αλλάξετε τακάκια στα φρένα σας; Η απάντηση είναι φυσικά και όχι!
Άραγε γιατί να περιμένετε κάποια εποχή για να αλλάξετε τα ελαστικά σας που παίζουν πρωταρχικό ρόλο στο σωστό φρενάρισμα και στο κράτημα στο δρόμο;
Ο λόγος, είναι απλός και κατανοητός. Ο μεγάλος εχθρός των παλαιών, ταλαιπωρημένων ελαστικών, δεν είναι το κρύο, η βροχή, το χιόνι ή ο πάγος, αλλά οι υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος και οι ακόμα υψηλότερες θερμοκρασίες της ασφάλτου.
Τα λάστιχα, και ειδικότερα τα πολυκαιρισμένα με πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα στην πλάτη τους, ζορίζονται και απειλούνται πολύ περισσότερο τους καλοκαιρινούς μήνες, καθώς οι μεγάλες θερμοκρασίες σε συνδυασμό με τον ταλαιπωρημένο σκελετό, πιθανόν να δημιουργήσουν απότομη ρήξη του, το κοινώς λεγόμενο κλατάρισμα, που οδηγεί άμεσα σε καταστάσεις πανικού, ανάλογου με την ταχύτητα και τις συνθήκες που επικρατούν στο σημείο που θα συμβεί αυτό.
Θα περιμένατε κάποια εποχή για να αλλάξετε τακάκια στα φρένα σας; Η απάντηση είναι φυσικά και όχι!
Άραγε γιατί να περιμένετε κάποια εποχή για να αλλάξετε τα ελαστικά σας που παίζουν πρωταρχικό ρόλο στο σωστό φρενάρισμα και στο κράτημα στο δρόμο;
Με πολύ απλά λόγια, τα ελαστικά θα πρέπει να αλλάζουν α) όταν συμπληρωθούν 3 χρόνια χρήσης τους ή β) κάθε 40.000χλμ ή γ) όταν το βάθος πέλματος (γόμα) είναι κάτω από 4.0 χλστ (με κατώτατο όριο 1.6 χλστ). Αν λοιπόν τα ελαστικά σας βρίσκονται σε κάποια από τις παραπάνω κατηγορίες, πρέπει να τα αλλάξετε.
Πολλοί οδηγοί, τις περισσότερες φορές από άγνοια, κάνουν συχνά κάποια λάθη τα οποία αυξάνουν την φθορά των ελαστικών και μειώνουν τον χρόνο ζωής τους.
Μην «καβαλάτε» πεζοδρόμια. Αυτό μπορεί να φαίνεται πολύ δύσκολο για έναν οδηγό που κινείται σε μεγάλη πόλη αλλά είναι σημαντικό για την φθορά του ελαστικού. Κάθε «καβάλημα» πεζοδρομίου, συνεπάγεται πιθανές μεταβολές στην πίεση του αέρα και στην οδική συμπεριφορά. Αν λοιπόν θέλετε να φροντίζετε τα ελαστικά σας, αποφύγετε αυτήν την συνήθεια.
Αποφύγετε την επιθετική οδήγηση. Τα συχνά απότομα φρεναρίσματα, τα σπιναρίσματα και γενικώς η επιθετική οδήγηση είναι προφανές ότι συμβάλουν στην γρηγορότερη φθορά των ελαστικών.
Μην ξεχνάτε να ελέγχετε την πίεση του αέρα. Μην ξεχάσετε να ελέγχετε τακτικά το βάθος πέλματος (γόμα) των ελαστικών. Όπως αναφέρθηκε και στην αρχή του άρθρου, τα ελαστικά είναι καλό να αλλαχθούν αν το βάθος πέλματος έχει πέσει κάτω από 4,0 χλστ. (με κατώτατο επιτρεπτό τα 1,6 χλστ.)
Μην αφήνετε τα ελαστικά σας να «πολυκαιρίσουν». Πολλοί πιστεύουν ότι μπορούν να κρατήσουν τα ίδια ελαστικά για παραπάνω από 3 χρόνια εφόσον δεν διανύσουν πολλά χιλιόμετρα με τα αυτοκίνητό τους. Αυτό είναι λάθος γιατί τα ελαστικά φθείρονται και με την πάροδο του χρόνου ακόμα και αν δεν έχουν διανύσει πολλά χιλιόμετρα. Για παράδειγμα, ένα ελαστικό που έχει «γράψει» 5.000 χλμ. σε 5 χρόνια, είναι χειρότερο από ένα αντίστοιχο που έχει διανύσει 50.000 χλμ. σε 2 χρόνια.
Τέλος, στην περίπτωση αντικατάστασης, ακολουθούμε πιστά τόσο τη διάσταση που προτείνει ο κατασκευαστής, όσο και το δείκτη ταχύτητας, γιατί μόνο τότε θα είμαστε σίγουροι πως έχουμε το κατάλληλο ελαστικό για το όχημά μας.
Τέλος, στην περίπτωση αντικατάστασης, ακολουθούμε πιστά τόσο τη διάσταση που προτείνει ο κατασκευαστής, όσο και το δείκτη ταχύτητας, γιατί μόνο τότε θα είμαστε σίγουροι πως έχουμε το κατάλληλο ελαστικό για το όχημά μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου