Κυριακή 7 Μαρτίου 2010

Γήπεδο Παναθηναϊκού: Μια σύντομη αναδρομή στο σύγχρονο γεφύρι της… Άρτας!

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ ΕΩΣ ΤΟΝ ΣΟΥΦΛΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ ΤΟ ΓΗΠΕΔΙΚΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΟΥ ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ… ΕΦΙΑΛΤΗΣ! ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΥΠΟΣΧΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΩΝ!

Τα δημοσιεύματα που θέλουν να εξετάζεται από τον Παναθηναϊκό η λύση κατασκευής του νέου γηπέδου πλησίον του ΟΑΚΑ (ανεξάρτητα αν έχει δρομολογηθεί τέτοια λύση) προστέθηκαν στον κρίκο της αλυσίδας των… αποτυχημένων σχεδίων του συλλόγου να αποκτήσει επιτέλους το δικό του σπίτι.
Θυμόμαστε όλα τα πλάνα που κατά καιρούς έχουν εκπονηθεί και ανακοινωθεί για το πράσινο… γεφύρι της Άρτας. Από τα σχέδια ανακαίνισης της Λεωφόρου τη δεκαετία του '70 και τη βόλτα με ελικόπτερο του Φιλιππίδη με τον Αβραμόπουλο πάνω από τον Ελαιώνα τον Αύγουστο του 2001, ως τον Βοτανικό.
Η «νέα» Λεωφόρος και η Χούντα!
Έχουν περάσει περίπου 40 χρόνια, συγκεκριμένα από το μακρινό 1971, όταν για πρώτη φορά έγινε λόγος για κατασκευή νέου γηπέδου στον Παναθηναϊκό, ή για την ακρίβεια για πλήρη ανακαίνιση της Λεωφόρου. Το σχέδιο είχε εκπονήσει ο αρχιτέκτονας Μιχάλης Αλεξανδρόπουλος, παλιό μέλος του ΔΣ του συλλόγου, και προέβλεπε αύξηση της χωρητικότητας σε 45.000 θέσεις.
Το τότε υπουργείο Δικαιοσύνης -επί Χούντας- άναψε κόκκινο, παρότι τα σχέδια είχαν εγκριθεί από το υπουργείο Δημοσίων Έργων και τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού.
Η εξέδρα που δεν έγινε!
Λίγα χρόνια μετά, επί κυβερνήσεως Κωνσταντίνου Καραμανλή πλέον, ο ερασιτέχνης Παναθηναϊκός κατέθεσε πρόταση για προσθήκη επιπλέον 15.000 θέσεων στο γήπεδο, με κατασκευή νέας εξέδρας. Είχε επιλεγεί, όπως λεγόταν, η πλευρά προς την οδό Τσόχα, αλλά η απάντηση ήταν πάλι αρνητική…
Φως στο τούνελ!
Εν τέλει, μόλις ο Στέφανος Μάνος ανέλαβε το νεοσύστατο τότε ΥΠΕΧΩΔΕ, το θέμα επανήλθε στην επικαιρότητα. Ο τότε υπουργός λοιπόν είχε προτείνει στον ερασιτέχνη να του παραχωρηθεί έκταση στου Γουδή, με την προϋπόθεση να δοθεί στην Πολιτεία το γήπεδο της Λεωφόρου Αλεξάνδρας.
Ο Ερασιτέχνης Παναθηναϊκός απέρριψε απερίφραστα την πρόταση λέγοντας χαρακτηριστικά «δίνουμε γήπεδο και θέλουμε γήπεδο, όχι χωράφι»...
Και μετά ήρθε το ΟΑΚΑ…
Η μετακόμιση της ποδοσφαιρικής ομάδας στο -νεότευκτο τότε- ΟΑΚΑ το 1984 είχε ως αποτέλεσμα το σχέδιο της κατασκευής του νέου γηπέδου να μπει στα… συρτάρια. Πάντως, το 1989 ο ιδιοκτήτης της ΠΑΕ, Γιώργος Βαρδινογιάννης, επανέφερε το θέμα κάνοντας τις σχετικές επαφές με την τότε πολιτική ηγεσία. «Στην ιστορία της ομάδας αρμόζει ένα υπερσύγχρονο στάδιο», δήλωνε ο τότε υπουργός Εθνικός Αμύνης, Γιάννης Βαρβιτσιώτης, για το αίτημα κατασκευής νέου γηπέδου στου Γουδή. Οι ταραχώδεις πολιτικές εξελίξεις εκείνης της εποχής αποτέλεσαν τελικά τροχοπέδη για την υλοποίηση του πλάνου με τον Γιώργο Βαρδινογιάννη να δηλώνει πάντως σε κάθε ευκαιρία «Η Λεωφόρος είναι πολύ μικρή για να χωρέσει τον Παναθηναϊκό». Μερικά χρόνια αργότερα, όμως, γίνεται λόγος για κατασκευή νέου γηπέδου του Παναθηναϊκού, με έναν πρωτοποριακό αρχιτεκτονικό τρόπο, στον «φυσικό του χώρο», δηλαδή στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας. Στα σχέδια που εκπονήθηκαν, καταρχάς, περιλαμβάνονταν υπόγεια καταστήματα, ενώ το γήπεδο θα ήταν μερικά μέτρα κάτω από την επιφάνεια ώστε να εξοικονομηθεί χώρος για τις κερκίδες. Βασικό μειονέκτημα, όπως είχε ειπωθεί τότε, ήταν η περιορισμένη δυνατότητα για επαρκές υπόγειο πάρκινγκ. Φυσικά, δεν έλειψαν πάλι οι παρεμβάσεις κατοίκων, αλλά και δεύτερες σκέψεις για κάτι καλύτεροι σε άλλη περιοχή, και τελικά αυτή η προοπτική εγκαταλείφθηκε όπως πολλές άλλες.
«Ξεχάστε στου Γουδή!»
Επί ΠΑΣΟΚ πλέον, στις αρχές της δεκαετίας του '90 και επί ηγεσίας Άκη Τσοχατζόπουλου στο ΥΠΕΧΩΔΕ, το θέμα κατασκευής του γηπέδου στου Γουδή επανέρχεται στο προσκήνιο. Αυτή τη φορά τα όνειρα για το γήπεδο στου Γουδή σταματάνε στο υπουργείο Εθνικής Αμύνης αλλά και στις αντιδράσεις του Δήμου Ζωγράφου και των κατοίκων των γύρω περιοχών (με πρωτεργάτες εκείνους του Παπάγου) λόγω του γνωστού ζητήματος με τη μετατροπή της έκτασης σε Μητροπολιτικό Πάρκο… Το καλοκαίρι του 2001 ο Αγγελος Φιλιππίδης, τότε πρόεδρος της ΠΑΕ, με επιστολή του στον πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη, ζήτησε την παραχώρηση έκτασης 200 στρεμμάτων στου Γουδή για κατασκευή νέου γηπέδου. Επιπλέον, παραδόθηκε πλήρης και εμπεριστατωμένη μελέτη με την ΠΑΕ Παναθηναϊκός να δεσμεύεται πως θα χρηματοδοτήσει την κατασκευή γηπέδου με 30 δισεκατομμύρια δραχμές και με την προοπτική να ενταχθεί το έργο στον φάκελο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Η πρόταση απορρίφθηκε…
Ο Ελαιώνας!
Μ' αυτά και μ' αυτά, τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς (2001) ο τότε δήμαρχος Αθήνας, Δημήτρης Αβραμόπουλος, προτείνει στον Φιλιππίδη την κατασκευή γηπέδου στον Ελαιώνα, με το επιχείρημα ότι «διαθέτει ικανοποιητική συγκοινωνιακή πρόσβαση, αφού ο σταθμός του μετρό που προβλέπεται να γίνει θα βρίσκεται σχεδόν σε απόσταση περιπάτου από τις αθλητικές εγκαταστάσεις». Ο τότε πρόεδρος του Παναθηναϊκού όχι μόνο είχε μείνει ικανοποιημένος από το πλάνο αλλά προέβλεψε παράλληλα ότι «σύντομα το όραμα των φιλάθλων του Παναθηναϊκού θα γίνει πραγματικότητα...».
«Ούτε στον άλλον αιώνα»!
Αξέχαστη πάντως θα μείνει η φωτογραφία της εποχής που εμφάνιζε τον Άγγελο Φιλιππίδη μαζί με τον Δημήτρη Αβραμόπουλο και τον Νικήτα Κακλαμάνη να εποπτεύουν με ελικόπτερο τον χώρο πάνω από τον Ελαιώνα… Οι αντιδράσεις πάντως υπήρξαν έντονες από τους οπαδούς που σε κάθε ματς φώναζαν δυνατά «στον Ελαιώνα ούτε στον άλλο αιώνα...»
Ξαφνικά… Ελληνικό!
Το… χειρότερο για τους φίλους του Παναθηναϊκού ήταν πάντως πως την ίδια εποχή ανακοινώθηκε η κατασκευή του γηπέδου του Ολυμπιακού στου Ρέντη (!). Έτσι, κάτω από την πίεση και του πολιτικού κόστους, το Σεπτέμβριο του 2001 ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κώστας Λαλιώτης, σε συνάντηση με τον μεγαλομέτοχο της ΠΑΕ Παναθηναϊκός, Βαρδή Βαρδινογιάννη, κατέληξαν στο να κατασκευαστεί το νέο γήπεδο στο Ελληνικό! Όσον αφορά στου Γουδή, η λύση απορρίφθηκε ασυζητητί για τους γνωστούς λόγους, όπως και η περιοχή στο Γαλάτσι, λόγω αδυναμίας κατασκευής των κατάλληλων συγκοινωνιακών υποδομών, σε αντίθεση με τον χώρο στο Ελληνικό... Για άλλη μια φορά τα πλάνα μπλοκάρουν λόγω των αντιρρήσεων της τοπικής αυτοδιοίκησης. Οι τέσσερις όμοροι δήμοι (Ελληνικό, Αλιμος, Γλυφάδα, Αργυρούπολη) απείλησαν με κινητοποιήσεις, υποστηρίζοντας ότι στον χώρο προβλέπεται να γίνουν εγκαταστάσεις για την κολύμβηση και την ιππασία -εν όψει Ολυμπιακών Αγώνων- και οι όποιες διαδικασίες σταμάτησαν.
Προεκλογικές υποσχέσεις…
Ένα μήνα πριν από τις εκλογές του Μαρτίου το 2004, ο τότε υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος ανακοίνωσε την πρόθεση της κυβέρνησης να κατασκευαστεί το γήπεδο του Παναθηναϊκού στου Γουδή, σε χέρσα έκταση που βρίσκεται απέναντι από τον χώρο του πάρκου, το οποίο φυσικά δεν έγινε ποτέ, μολονότι είχε αναγγελθεί ακόμα και η σύσταση της εταιρίας που θα αναλάμβανε το έργο: η «Γουδή ΑΕ»!
Πάλι Λεωφόρος!
Το καλοκαίρι του 2004 οι «ψίθυροι» περί πρότασης της κυβέρνησης να κάνει ο Παναθηναϊκός δικό του το ΟΑΚΑ γίνεται αιτία ενός νέο ενδοπαναθηναϊκού πολέμου με τον Ερασιτέχνη. «Στο ΟΑΚΑ μπορεί, εφόσον το επιθυμεί, να πάει η ομάδα ποδοσφαίρου. Ο Ερασιτέχνης δεν το συζητάει. Το «σπίτι» μας τόσα χρόνια είναι η Λεωφόρος και εκεί θα μείνουμε. Δεν μετακομίζουμε. Αν η πολιτεία θέλει, ας δώσει τη λύση με την κατασκευή νέου αθλητικού κέντρου στη Λεωφόρο. Δεν παρακαλούμε, αλλά απαιτούμε! Μας υποσχέθηκαν ισότιμη λύση με αυτήν που δόθηκε στις δύο άλλες ομάδες», δήλωνε με οργή ο Θανάσης Γιαννακόπουλος! Πράγματι, ένα νέο πλάνο για ανακαίνιση του γηπέδου της Λεωφόρου εκπονήθηκε, τα οποία προέβλεπαν ανέγερση αθλητικού κέντρου, με προϋπόθεση να γίνει απαλλοτρίωση σε παρακείμενο ανοιχτό πάρκινγκ και να παραχωρηθεί και έκταση του Δήμου Αθηναίων προς την οδό Τσόχα. Τα σχέδια έμειναν… σχέδια, αφού έγινε σύντομα αντιληπτό πως σε μία τόσο πυκνοκατοικημένη περιοχή της Αθήνας ήταν αδύνατο να προχωρήσει ένα τέτοιου είδους έργο.
Και εγένετο Βοτανικός!
Επειδή τα της κατασκευής του νέου γηπέδου στον Βοτανικό είναι σχετικά πρόσφατα και γνωστά, αρκεί να σημειωθούν δύο πράγματα: Το καλοκαίρι του 2006 στη συνάντηση του τότε υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιά με τον δήμαρχο Αθηναίων Θ. Μπεχράκη και τον μεγαλομέτοχο της ΠΑΕ Παναθηναϊκός Γιάννη Βαρδινογιάννη είχε συμφωνηθεί η κατάθεση στη Βουλή της τροπολογίας για το νέο γήπεδο με τη διπλή ανάπλαση στην περιοχή του Ελαιώνα και στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, με στόχο το γήπεδο να ήταν έτοιμο το 2008 για τα 100 χρόνια του συλλόγου… Για… ιστορικούς λόγους πλέον -αφού μετά τη νέα τροπολογία άλλαξαν σχεδόν τα πάντα- τα έργα θα περιλάμβαναν το γήπεδο του Παναθηναϊκού (χωρητικότητας 40.000 θεατών, σε έκταση 27 στρεμμάτων), το κτίριο του Ερασιτέχνη Παναθηναϊκού, το πολυλειτουργικό κτήριο του Δήμου Αθηναίων, συνολικής δόμησης 42.500 τ.μ., καθώς και γήπεδο μπάσκετ κάλυψης 4.618 τ.μ. Επίσης, στο γειτονικό οικοδομικό τετράγωνο, όπου ήταν το οικόπεδο της ΕΤΜΑ, επρόκειτο να κατασκευάσει εμπορικό κέντρο -συνολικής δόμησης 69.145 τ.μ. και κάλυψης 17.286 τ.μ.- η εταιρεία «Μπάμπης Βωβός Διεθνής Τεχνική»

Δεν υπάρχουν σχόλια: