Ο Αρχιμανδρίτης Νεόφυτος Παντζής (κατά κόσμον Χρήστος Παντζής του Βασιλείου και της Παναγιώτας - 7/11/1927), εμβληματική φυσιογνωμία της Μεσσηνίας, που επί σειρά δεκαετιών υπηρέτησε Θεό και ανθρώπους, αναπαύεται από σήμερα στα χέρια του Πλαστουργού του!
Από τα πρώτα παιδικά μου χρόνια, από την οικογένεια της μητέρας μου στο Αριστοδήμειο Μεσσηνίας άκουγα ιστορίες για την κοινωνική προσφορά και το Θεολογικό έργο του. Οι κάτοικοι του μικρού και ασήμαντου χωριού μιλούσαν πάντα με υπερηφάνεια γι αυτή τη σημαντική προσωπικότητα. Για τον δικό τους άνθρωπο!
Ο Γέροντας Νεόφυτος Παντζής εκοιμήθη σήμερα σε ηλικία 90 ετών. Ήταν στρατιωτικός ιερέας και Προηγούμενος της Ιεράς Μονής Βουλκάνου στην οποία θα ταφεί αύριο μετά την Εξόδιο Ακολουθία που θα τελεστεί εκεί στις 5 το απόγευμα. Είχα τη χαρά τα τελευταία χρόνια να τον γνωρίσω προσωπικά και να τον φωτογραφίσω επανειλημμένα για τις ανάγκες του blog, στο πανηγύρι της Μεσσήνης κατά την Κάθοδο της Εικόνας της Παναγίας της Βουλκανιώτισσας!
Ο αείμνηστος Μητροπολίτης Μεσσηνίας κυρός Χρυσόστομος Θέμελης είχε ετοιμάσει κείμενο, με το οποίο πρότεινε τον Αρχιμανδρίτη Δρ Νεόφυτο Παντζή για τη θέση τιτουλαρίου Μητροπολίτη. Μάλιστα, σκόπευε να το δώσει στον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο ώστε να προωθηθεί το ζήτημα, σε αναγνώριση της προσφοράς του π. Νεοφύτου στη Μητρόπολη Μεσσηνίας και στο εξωτερικό. Ο πατήρ Νεόφυτος ήταν στρατιωτικός ιερέας, υφηγητής Κοινωνιολογίας της Θρησκείας του Πανεπιστημίου Βίρτσμπουργκ της Γερμανίας και αναγνωρισμένος αντιστασιακός της περιόδου 1941-1945.
Το 1974 ο πατήρ Νεόφυτος είχε εκλεγεί από την Ιερά Σύνοδο μητροπολίτης Παραμυθίας και Φιλιατών, αλλά δεν αποδέχθηκε την εκλογή, γιατί θα καταλάμβανε θρόνο στη θέση του μακαριστού Μητροπολίτη Παραμυθίας Κύρου Παύλου κατά κόσμον Γεώργιου Καρβέλη που είχε εκδιωχθεί από τη Χούντα Ιωαννίδη.
Σύμφωνα με άλλες πηγές, το 1967 του πρότειναν να γίνει μητροπολίτης Παραμυθίας, πρόταση που αρνήθηκε, αφού θεώρησε ότι ήταν μη ηθικό, μιας και ο προκάτοχος στη Μητρόπολη Τίτος Α' ο Ματθαιάκης διώχθηκε από τη Χούντα Παπαδόπουλου.
Είτε αυτό συνέβη το 1967 είτε το 1974, λίγη σημασία έχει. Σημασία έχει η πράξις του ανδρός!!!
Ο αείμνηστος Μητροπολίτης Μεσσηνίας κυρός Χρυσόστομος Θέμελης είχε ετοιμάσει κείμενο, με το οποίο πρότεινε τον Αρχιμανδρίτη Δρ Νεόφυτο Παντζή για τη θέση τιτουλαρίου Μητροπολίτη. Μάλιστα, σκόπευε να το δώσει στον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο ώστε να προωθηθεί το ζήτημα, σε αναγνώριση της προσφοράς του π. Νεοφύτου στη Μητρόπολη Μεσσηνίας και στο εξωτερικό. Ο πατήρ Νεόφυτος ήταν στρατιωτικός ιερέας, υφηγητής Κοινωνιολογίας της Θρησκείας του Πανεπιστημίου Βίρτσμπουργκ της Γερμανίας και αναγνωρισμένος αντιστασιακός της περιόδου 1941-1945.
Το 1974 ο πατήρ Νεόφυτος είχε εκλεγεί από την Ιερά Σύνοδο μητροπολίτης Παραμυθίας και Φιλιατών, αλλά δεν αποδέχθηκε την εκλογή, γιατί θα καταλάμβανε θρόνο στη θέση του μακαριστού Μητροπολίτη Παραμυθίας Κύρου Παύλου κατά κόσμον Γεώργιου Καρβέλη που είχε εκδιωχθεί από τη Χούντα Ιωαννίδη.
Σύμφωνα με άλλες πηγές, το 1967 του πρότειναν να γίνει μητροπολίτης Παραμυθίας, πρόταση που αρνήθηκε, αφού θεώρησε ότι ήταν μη ηθικό, μιας και ο προκάτοχος στη Μητρόπολη Τίτος Α' ο Ματθαιάκης διώχθηκε από τη Χούντα Παπαδόπουλου.
Είτε αυτό συνέβη το 1967 είτε το 1974, λίγη σημασία έχει. Σημασία έχει η πράξις του ανδρός!!!
Διαβάστε το αφιέρωμα στο Θάρρος πριν από ένα χρόνο:
Τον πατέρα Νεόφυτο γνωρίζουν πολλοί, ειδικά όσοι κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής τους θητείας ή της εκπαίδευσής τους πέρασαν από τις μονάδες της Καλαμάτας.
Ο 90χρόνος πλέον πατήρ Νεόφυτος, αν και τυπικά έχει αποσυρθεί, συνεχίζει να δίνει το «παρών» σε τελετές, κυρίως, της Πολεμικής Αεροπορίας.
Μπορεί τα χρόνια που κουβαλά, όπως και οι εμπειρίες του, να είναι πολλά, όμως με χαρά μάς μίλησε και μας έκανε μια σύντομη «ξενάγηση» στη στρατιωτική του θητεία, που ουσιαστικά για ένα στρατιωτικό ιερέα δεν τελειώνει ποτέ.
Μπήκε στο χώρο της Εκκλησίας το 1954, όταν ο τότε μητροπολίτης Δασκαλάκης τον ένταξε στο Εκκλησιαστικό Φροντιστήριο. Στη συνέχεια πήγε στη Μονή Βουλκάνου, όπου και μόνασε και έγινε ιεροδιάκονος.
Όταν ο τότε ηγούμενος μακαριστός Γαλακτίων εκοιμήθη, ο μητροπολίτης έχρισε τον πατέρα Νεόφυτο ηγούμενο στη Μονή Βουλκάνου, στην οποία ανήκει έως και σήμερα.
Στην εν λόγω Μονή έμεινε για 25 χρόνια και όταν μιλά για αυτή, νοσταλγία και αγάπη τον κυριεύει.
Στη συνέχεια, όταν εκοιμήθη ο μακαριστός μητροπολίτης Δασκαλάκης, ο π. Νεόφυτος ζήτησε από τον τοποτηρητή Ευστάθιο να του δώσει την άδεια να πάει να σπουδάσει στη Θεσσαλονίκη.
Ωστόσο, κάνει το μεγάλο βήμα και αποφασίζει να φύγει για τη Βιέννη, ώστε να σπουδάσει στην εκεί Θεολογική Σχολή. Στη Βιέννη, έπειτα από προτροπή του εκεί μητροπολίτη, θα βγάλει τα ράσα και θα φορέσει πολιτικά, αφού υπήρχε θέμα στην περιοχή με τους Ισραηλίτες.
Μπορεί εκεί να βρέθηκε για σπουδές, αλλά διέκριναν την αγάπη του νεαρού τότε Νεόφυτου για την Εκκλησία και έτσι τον έβαλαν να λειτουργεί στις ελληνικές εκκλησίες.
Ένα πρόβλημα υγείας, όμως, του φοιτητή/ιερομόναχου θα τον γυρίσει πίσω στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη, όπου θα συνεχίσει τις σπουδές του.
Το 1962 θα μπει στη ζωή του και ο στρατός, αφού του πρότειναν να γίνει στρατιωτικός ιερέας, μια πρόταση που, όπως μας είπε, δεν μπορούσε να αρνηθεί.
Το 1967 του πρότειναν να γίνει μητροπολίτης Παραμυθίας, πρόταση που αρνήθηκε, αφού θεώρησε ότι ήταν μη ηθικό, μιας και ο προκάτοχος στη Μητρόπολη διώχθηκε από την τότε κυβέρνηση.
Έτσι ξεκίνησε από το Γενικό Επιτελείο Στρατού και βρέθηκε στην Τρίπολη, όμως η δικτατορία του Παπαδόπουλου αλλάζει την πορεία του, αφού η τότε κυβέρνηση αποφάσισε να σκοτώσει τους φυλακισμένους κομμουνιστές, μια απόφαση που ο ίδιος χαρακτήρισε έγκλημα και χάρη στη δική του παρέμβαση οι κρατούμενοι αφέθηκαν ελεύθεροι το 1969.
Επίσης, διαπίστωσε ότι είχε συγγενείς στα γεγονότα της Πηγάδας, κάτι που τον φόβισε και έτσι αποφάσισε να έρθει στην Καλαμάτα και να αφήσει ελεύθερους και τους κρατουμένους στην πόλη.
Μετά την Τρίπολη ήρθε ως ιερέας στην Αεροπορία Καλαμάτας και από τότε ζει μόνιμα σε ένα μικρό σπίτι που του έχει παραχωρηθεί στη Διασπορά, ενώ τυπικά πλέον είναι συνταξιούχος με το βαθμό του Ταξιάρχου, όμως δηλώνει και νιώθει ένας απλός καλόγερος, καθημερινά δε αισθάνεται την αγάπη των όλων.
Παράπονό του είναι ότι η διατριβή που έκανε στη Βιέννη με τίτλο «Η προσφορά των Μονών της Πελοποννήσου στον υπέρ ελευθερίας αγώνα» δεν εκδόθηκε σε βιβλίο, κάτι που θέλει πολύ να κάνει, όμως αυτό απαιτεί χρήματα.
Ο λόγος που θέλει να εκδοθεί αυτό το βιβλίο είναι για να φανεί η συνεισφορά της Μονής του Βουλκάνου στον Αγώνα, αφού, όπως μας λέει, έχει προσφέρει πολλά.
Χαρακτηριστικά, μας ανέφερε τον Αγάπιο που ήταν διάκονος του Παλαιών Πατρών Γερμανού και ήταν από τη Μονή Βουλκάνου, ενώ καταγόταν από τον Άρι.
Μιλώντας μαζί του για τη σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα, μας λέει ότι από πλευράς πίστεως τα πράγματα δεν είναι καλά, αφού η νεολαία δεν έρχεται σε επαφή με την Εκκλησία σε σχέση με το παρελθόν.
Μπορεί παλιότερα να μην υπήρχαν σχολεία και πανεπιστήμια σαν αυτά που έχουμε σήμερα, αλλά ο κόσμος ήξερε με το «νι και με το σίγμα» τι σημαίνει Χριστός, ήξεραν για την Παναγία και πολλά ακόμα πράγματα σχετικά με τη θρησκεία.
Τέλος, κάλεσε τον κόσμο να γυρίσει στην Εκκλησία και να αποκτήσει ξανά τον πνευματικό του, καθώς μόνο έτσι μπορεί να αλλάξει η χώρα.
1 σχόλιο:
Ο Αρχιμανδρίτης Νεόφυτος (κατά κόσμον Χρήστος) Παντζής υπήρξε, κατά τη γνώμη μου, κληρικός όπως τον θέλει ο Θεός.
Τον γνώριζα από μικρό παιδί, δεδομένου ότι συνεδέετο φιλικά με τους γονείς μου. Τον θυμάμαι από τότε δυναμικό, να μιλάει για Χριστό και Ελλάδα και να σείεται ο τόπος. Τον θυμάμαι γεμάτο χριστιανική αγάπη για τους γύρω του, ευγενέστατο, κοινωνικό, καλόγνωμο, να βοηθάει όποιον είχε ανάγκη. Ο μισθός του, ως στρατιωτικού ιερέως, έμενε στην τσέπη του ελάχιστες ημέρες, διότι τον μοίραζε σε ανθρώπους που του ζητούσαν βοήθεια.
Ήταν ταπεινός. Μου είχε πει, αυτός που είχε φθάσει από πλευράς πανεπιστημιακής ανελίξεως στη βαθμίδα του Υφηγητή του Πανεπιστημίου στην Αυστρία: «Ο Θεός μάς πήρε από τα γίδια και μας ανέδειξε». Ουδεμία αναφορά στις δυνάμεις, τον κόπο του ή τις γνώσεις του, αλλά απόδοση της κατ’ άνθρωπον προόδου του στο έλεος του Θεού.
Σε όλες τις αποφάσεις του έκανε υπακοή στον Πνευματικό του και στους Ιερούς Κανόνες (αποφεύγοντας να τους μεταχειριστεί ως… κανόνια, όπως προσφυώς είχε πει ο αγλαός, μακαριστός Αρχιμανδρίτης Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος). Γι’ αυτό και δε δέχθηκε την προαγωγή του σε επισκοπική θέση.
Υπακοή έκανε και στις ανάγκες της Ελλάδος, συνδυασμένες με την εκκλησιαστική διακονία, γι’ αυτό και όταν τον «επιστράτευσαν», αμέσως δέχθηκε και υπηρέτησε ως στρατιωτικός ιερέας επί δεκαετίες την Πολεμική Αεροπορία και εν γένει τις Ένοπλες Δυνάμεις, που βαθιά αγαπούσε. Η δε Αεροπορία, προς τιμήν της, τον τίμησε παραχωρώντας του χώρο διαβιώσεως μέχρι την τελευτή του.
Ο μακαριστός Αρχιμανδρίτης Νεόφυτος Παντζής τίμησε τις αρετές του μοναχού, υπηρέτησε ευόρκως το Χριστό και το συνάνθρωπο. Γι’ αυτό και έχω βάσιμη την ελπίδα ότι αναπαύεται η ψυχή του στην αγέραστη μακαριότητα του Ιησού, όπου ταπεινά θα δέεται για όλους τους συμπατριώτες του!
Δημοσίευση σχολίου