Του ΑΝΔΡΕΑ ΜΠΕΛΙΜΠΑΣΑΚΗ
«ΞΑΦΝΙΚΑ», στη Βουλγαρία όλοι αγάπησαν τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης. Αρκούσε μια απλή ενημερωτική παρουσίαση της εταιρείας Trans-Balkan Pipeline, που αφορούσε τις περιβαλλοντικές προεκτάσεις του έργου, για να πεισθούν άπαντες οι κυβερνητικοί παράγοντες ότι ο πετρελαιαγωγός δεν είναι η χειρότερη επένδυση του κόσμου.
Κυρίως όμως πείσθηκε ο πιο δύσπιστος όλων.
Ο υπουργός Οικονομίας, Ενέργειας και Τουρισμού, Τράικο Τραϊκόφ, ήταν αυτός που, από την πρώτη στιγμή μετά την εκλογή της νέας βουλγαρικής κυβέρνησης, έκανε «παντιέρα» το θέμα. Αμφισβήτησε έντονα το μέλλον του αγωγού, δηλώνοντας με έμφαση ότι «το περιβάλλον κοστίζει πολύ περισσότερο από τα 35 εκατ. δολάρια που θα κερδίζουμε συνολικά ετησίως».
Ο βούλγαρος υπουργός, όμως, εμφανίζεται τώρα ενθουσιασμένος με βάση την παρουσίαση της Trans-Balkan Pipeline, αφού απομακρύνονται -σύμφωνα με το σχέδιο υλοποίησης- οι οικολογικοί κίνδυνοι που θα ανέκυπταν για την περιοχή του Μπουργκάς, μιας από τις ομορφότερες παραλίες στις νότιες ακτές της Μαύρης θάλασσας.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Trans-Balkan Pipeline, Αλεξάντερ Ταρακάνοφ, διαβεβαίωσε επίσης τη βουλγαρική κυβέρνηση ότι θα ληφθούν τα πιο σύγχρονα μέτρα ασφαλείας για την κατασκευή του έργου.
Η παρουσίαση έληξε με τη δήλωση του βούλγαρου υπουργού Οικονομίας ότι «τελικά δεν υπάρχουν πολλοί λόγοι ώστε να παγώσει το σχέδιο κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης».
Είναι τόσο φανατικός οικολόγος ο Τ. Τραϊκόφ; Μάλλον όχι. Από την πρώτη στιγμή που εξεδήλωσε τις έντονες διαφωνίες του για την υλοποίηση του έργου, επικαλούμενος περιβαλλοντικά προβλήματα και την αντίδραση των τοπικών κοινωνιών, άπαντες στη βουλγαρική πρωτεύουσα γνώριζαν ότι το σχέδιο πάγωσε προσωρινά, για να εξεταστεί η οικονομική σκοπιμότητά του.
Κυρίως, όμως, στόχος ήταν να αυξηθούν τα οφέλη από την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης.
Ο Τ. Τραϊκόφ εκφράζει όπου σταθεί και όπου βρεθεί τη δυσαρέσκειά του, από τις συμφωνημένες τιμές διαμετακόμισης και τα τέλη για τη μεταφορά των πρώτων υλών από το έδαφος της Βουλγαρίας.
Μία από τις ιδέες είναι να εξασφαλιστεί συμμετοχή βουλγαρικών επιχειρήσεων στο δίκτυο της μεταφοράς πετρελαίου από το Νοβοροσίσκ ώς το Μπουργκάς.
Φυσικά, ουδείς έλαβε σοβαρά υπόψη του το επιχείρημα ότι η κυβέρνηση της γειτονικής χώρας πείσθηκε από τα επιχειρήματα μιας απλής ενημερωτικής παρουσίασης.
Ρωσικές διευκολύνσεις
Πολλές απαντήσεις για την αρχική έντονη αντίδραση της νέας κυβέρνησης στον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, μπορεί κανείς να αναζητήσει στη Ρωσία.
Στη χώρα του Βλαντιμίρ Πούτιν, η Σόφια βλέπει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο οικονομικής ανάπτυξης που θα την καθιστά πραγματικά έναν μεγάλο ενεργειακό κόμβο στην Ευρώπη. Η κάποτε «μισητή» Ρωσία, τον καιρό του υπαρκτού σοσιαλισμού, καταφθάνει πλέον ως «σωτήρας» πολλών Βαλκανικών χωρών. Το σχέδιο που απασχολεί τους Βούλγαρους είναι κυρίως αυτό του πυρηνικού σταθμού στο Μπέλενε.
Επιβεβαιωμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ρωσία είναι πρόθυμη να χορηγήσει στη Βουλγαρία για την κατασκευή του πυρηνικού σταθμού δάνειο ύψους 3,8 δισεκατομμυρίων ευρώ, καθιστώντας έτσι το Μπέλενε τον πρώτο πυρηνικό σταθμό με ρωσική συμμετοχή, εκτός συνόρων.
Ο υπουργός Οικονομίας, Ενέργειας και Τουρισμού, Τράικο Τραϊκόφ, ήταν αυτός που, από την πρώτη στιγμή μετά την εκλογή της νέας βουλγαρικής κυβέρνησης, έκανε «παντιέρα» το θέμα. Αμφισβήτησε έντονα το μέλλον του αγωγού, δηλώνοντας με έμφαση ότι «το περιβάλλον κοστίζει πολύ περισσότερο από τα 35 εκατ. δολάρια που θα κερδίζουμε συνολικά ετησίως».
Ο βούλγαρος υπουργός, όμως, εμφανίζεται τώρα ενθουσιασμένος με βάση την παρουσίαση της Trans-Balkan Pipeline, αφού απομακρύνονται -σύμφωνα με το σχέδιο υλοποίησης- οι οικολογικοί κίνδυνοι που θα ανέκυπταν για την περιοχή του Μπουργκάς, μιας από τις ομορφότερες παραλίες στις νότιες ακτές της Μαύρης θάλασσας.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Trans-Balkan Pipeline, Αλεξάντερ Ταρακάνοφ, διαβεβαίωσε επίσης τη βουλγαρική κυβέρνηση ότι θα ληφθούν τα πιο σύγχρονα μέτρα ασφαλείας για την κατασκευή του έργου.
Η παρουσίαση έληξε με τη δήλωση του βούλγαρου υπουργού Οικονομίας ότι «τελικά δεν υπάρχουν πολλοί λόγοι ώστε να παγώσει το σχέδιο κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης».
Είναι τόσο φανατικός οικολόγος ο Τ. Τραϊκόφ; Μάλλον όχι. Από την πρώτη στιγμή που εξεδήλωσε τις έντονες διαφωνίες του για την υλοποίηση του έργου, επικαλούμενος περιβαλλοντικά προβλήματα και την αντίδραση των τοπικών κοινωνιών, άπαντες στη βουλγαρική πρωτεύουσα γνώριζαν ότι το σχέδιο πάγωσε προσωρινά, για να εξεταστεί η οικονομική σκοπιμότητά του.
Κυρίως, όμως, στόχος ήταν να αυξηθούν τα οφέλη από την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης.
Ο Τ. Τραϊκόφ εκφράζει όπου σταθεί και όπου βρεθεί τη δυσαρέσκειά του, από τις συμφωνημένες τιμές διαμετακόμισης και τα τέλη για τη μεταφορά των πρώτων υλών από το έδαφος της Βουλγαρίας.
Μία από τις ιδέες είναι να εξασφαλιστεί συμμετοχή βουλγαρικών επιχειρήσεων στο δίκτυο της μεταφοράς πετρελαίου από το Νοβοροσίσκ ώς το Μπουργκάς.
Φυσικά, ουδείς έλαβε σοβαρά υπόψη του το επιχείρημα ότι η κυβέρνηση της γειτονικής χώρας πείσθηκε από τα επιχειρήματα μιας απλής ενημερωτικής παρουσίασης.
Ρωσικές διευκολύνσεις
Πολλές απαντήσεις για την αρχική έντονη αντίδραση της νέας κυβέρνησης στον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, μπορεί κανείς να αναζητήσει στη Ρωσία.
Στη χώρα του Βλαντιμίρ Πούτιν, η Σόφια βλέπει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο οικονομικής ανάπτυξης που θα την καθιστά πραγματικά έναν μεγάλο ενεργειακό κόμβο στην Ευρώπη. Η κάποτε «μισητή» Ρωσία, τον καιρό του υπαρκτού σοσιαλισμού, καταφθάνει πλέον ως «σωτήρας» πολλών Βαλκανικών χωρών. Το σχέδιο που απασχολεί τους Βούλγαρους είναι κυρίως αυτό του πυρηνικού σταθμού στο Μπέλενε.
Επιβεβαιωμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ρωσία είναι πρόθυμη να χορηγήσει στη Βουλγαρία για την κατασκευή του πυρηνικού σταθμού δάνειο ύψους 3,8 δισεκατομμυρίων ευρώ, καθιστώντας έτσι το Μπέλενε τον πρώτο πυρηνικό σταθμό με ρωσική συμμετοχή, εκτός συνόρων.
Το προφίλ
Στον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, μέτοχοι με μερίδια 24,5% είναι η Βουλγαρία και η Ελλάδα, ενώ η Ρωσία είναι πλειοψηφικός μέτοχος με μερίδιο 51%.
Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, το κόστος του πετρελαιαγωγού θα είναι ενάμισι δισεκατομμύριο ευρώ. Στο υπόμνημα του σχεδίου μεταξύ Βουλγαρίας, Ρωσίας και Ελλάδας, προβλέπεται η ρωσική πλευρά να εξασφαλίσει τη λειτουργία του αγωγού και την πρώτη ύλη. Ο αγωγός θα μεταφέρει 35 εκατομμύρια τόνους πετρέλαιο ετησίως από το ρωσικό λιμάνι Νοβοροσίσκ, μέσω βουλγαρικού εδάφους, ώς το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Από τα τέλη διαμετακόμισης η Βουλγαρία θα κερδίζει 35 εκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση ή ένα δολάριο ανά τόνο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου