Δευτέρα 15 Ιουνίου 2009

Από το ESCORT του Waldegaard στο FOCUS του Hirvonen




To Rally Acropolis είναι ένας από τους παλαιότερους και σημαντικότερους αγώνες αυτοκινήτου. Ξεκίνησε να διοργανώνεται από την ΕΛΠΑ το 1951 και πλέον αποτελεί μέρος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally (WRC).
To Rally Acropolis είναι ένας διεθνής αγώνας που προβάλλει την πατρίδα μας στα πέρατα της οικουμένης και δυστυχώς δεν τυγχάνει της ανάλογης προβολής από τα κατευθυνόμενα Ελληνικά Μ.Μ.Ε., αλλά ούτε και η πολιτεία έχει επιδείξει το ανάλογο ενδιαφέρον.
Θεωρείται από τα πιο απαιτητικά και ανταγωνιστικά Rally του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος.
Το 1951 η ιδέα μιας ομάδας οδηγών γίνεται πραγματικότητα...
Με τη βοήθεια της Shell διοργανώθηκε ένας αγώνας 1923 χιλιομέτρων.
Ο αγώνας ξεκίνησε από την Αθήνα και πέρασε κατά σειρά από τις πόλεις Τρίπολη, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Καβάλα, Θεσσαλονίκη με τον τερματισμό να γίνεται στην Αθήνα.
Την επόμενη χρονιά (1952) η ΕΛΠΑ αναλαμβάνει την διοργάνωση του αγώνα και το 1953 ο αγώνας γίνεται διεθνής.
Το 1956 ο αγώνας συμπεριλαμβάνεται στους αγώνες του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος.
Από το 1993 συμπεριλαμβάνεται στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών και στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally.
Επίσης περιλαμβάνεται στα Πανελλήνια Πρωταθλήματα και Κύπελλα Κλάσεων, στο Κύπελλο της FIA για αυτοκίνητα παραγωγής και στο Παγκόσμιο Κύπελλο για κατασκευαστές αυτοκινήτων τουρισμού.
Η πετρελαϊκή κρίση δεν επέτρεψε τη διεξαγωγή του το 1974 ενώ το 1995 ο αγώνας δεν μετρούσε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally και το ίδιο θα συμβεί και του χρόνου (2010).
To Rally Acropolis μπορεί να έχει χάσει κάτι από την αίγλη του αλλά δεν παύει να μας συγκινεί, να το αγαπάμε και να το θεωρούμε κομμάτι της ζωής μας.
Κάποτε συγκέντρωνε 150 έως 200 συμμετοχές, ενώ 5 με 6 από αυτές ήταν επίσημες εργοστασιακές.
Μιλάμε για τιτανομαχίες !
Ο Ιούνιος των παιδικών μας χρόνων ήταν γεμάτος από το διάβασμα των σχολικών εξετάσεων και τη σκόνη του Acropolis !
Πώς τα καταφέρναμε;
Μάλλον εις βάρος των εξετάσεων για να κάνω και την αυτοκριτική μου έπειτα από τριάντα χρόνια !
Τι ειδικές διαδρομές ήταν εκείνες;
Τι μαγεία οι νυχτερινές διαδρομές;
Βουτηγμένοι μέσα στην σκόνη λες και μας είχαν πετάξει μέσα σε αλευρόμυλους, διψασμένοι και εξουθενωμένοι, να μη μπορούμε να καταπιούμε το σάλιο μας, χωρίς χαρτζιλίκι στην τσέπη, ακολουθούσαμε τους Θεούς με κάθε μέσον και κάθε τρόπο, που τώρα το σκέφτομαι και τρομάζω !
Ανακατεμένα μου έρχονται στο μυαλό ονόματα οδηγών και μάρκες αυτοκινήτων… Πεσματζόγλου, Σιρόκο, Ιαβέρης, Λεωνίδας, Μοσχούς, Τοϊβόνεν, Άντερσον, Ρερλ, Κάλστρομ, Βάλντεγκααρντ, Βατάνεν, η Θεά Μουτόν… και όλοι οι νεότεροι ως τις μέρες μας !
Αλήθεια έχει υπάρξει πιο όμορφο αυτοκίνητο από τη LANCIA STRATOS;
Και η TOYOTA CELICA πρώτης γενιάς δεν ήταν εντυπωσιακή;
Πόσο πρέπει να υπόφερε εκείνη η θεόρατη MERCEDES SL 450 στις σφιχτές διαδρομές του αγώνα;
Τι επανάσταση ήταν η τετρακίνηση των AUDI QUATTRO;
Και μετά οι TURBO FORD COSWORTH κινητήρες;
Πώς να ξεχάσω τα FIAT ABARTH 131 ή τα FORD ESCORT των Βάλντεγκααρντ και Ιαβέρη;
Ποτέ δεν θα ξεχάσω τη σκηνή με τον Ιαβέρη να έχει σηκωμένα τα χέρια ψηλά… στον ουρανό… στο Θεό… για τα σκασμένα λάστιχα του ESCORT που δεν άντεξαν στις ατέλειωτες πλαγιολισθήσεις και στον σκληρό τρόπο οδήγησης… του χοντρούλη γενειοφόρου, τότε !
Τα χρόνια περνούν και όλα αλλάζουν…
Οι διοργανωτές, οι χορηγοί, η τηλεοπτική κάλυψη, τα δικαιώματα…. έδιωξαν από τον αγώνα τους πολλούς ερασιτέχνες, την πνοή και την καρδιά του Acropolis, ενώ τα πολλά συνδρομητικά τηλεοπτικά κανάλια που μας βομβαρδίζουν με αγώνες του μηχανοκίνητου αθλητισμού δημιούργησαν ένα αίσθημα κορεσμού που σαν αποτέλεσμα έχει την μείωση των «τρελών» που ακολουθούν σε κάθε ειδική διαδρομή.
Εν έτει 2009 το αυτοκίνητο δεν είναι πλέον απαγορευμένος καρπός για τον νεοέλληνα και δεν υπάρχουν τα φαινόμενα στέρησης της εποχής των παιδικών μου χρόνων, οπότε κάτι καινούργιο πρέπει να ανακαλύψουν οι διοργανωτές για να ξαναποκτήσει το Rally Acropolis τη χαμένη του αίγλη.
Έως τότε θα ζω με την γλυκιά προσμονή, τις αναμνήσεις μου, τις ταινίες και τα ντοκιμαντέρ του Νίκου Γραμματικόπουλου.

Νικητές οδηγοί, συνοδηγοί και αυτοκίνητα.


1951 - Π. Περατικός - Φίατ 1.400
1952 - Τζόννυ Πεσματζόγλου - Νίκος Παπαμηχαήλ - Σεβρολέτ
1953 - Νίκος Παπαμηχαήλ - Σ. Δημητράκος - Τζάγκουαρ ΧΚ 120
1954 - Π. Παπαδόπουλος - Σ. Δημητράκος - Όπελ Ρέκορντ
1955 - Τζόννυ Πεσματζόγλου - Μ. Παπανδρέου - Όπελ Καντέτ
1956 - B. Σοκ - Ρ. Μολ - Μερσεντές - 300 SL
1957 - Τζ. Εσταζέ -Εσταζέ - Φεράρι 250 GT
1958 - Τζ. Βιρορέζι - Τζ. Μπασαντόνα - Λάντσια Αουρέλα
1959 - Β. Λεβί - Χ. Βάχνερ - A.U. 1000
1960 - B. Σοκ - Ρ. Μολ - Μερσεντές 220 SL
1961 - Ε. Κάρλσον - Β. Κάρλσον - Σάαμπ 96
1962 - Ε. Μπόριγκερ - Π. Λανγκ - Μερσεντές 220 SL
1963 - Ε. Μπόριγκερ - Ρ. Κνολ - Μερσεντές 300 SΕ
1964 - Τομ Τράνα - Τζ. Θερμένιους - Βόλβο 544
1965 - Σ.Μ. Σκούγκ - Ταντλακούρε - Βόλβο Αμαζόν
1966 - Β. Σοντερστόρμ - Γκούναρ Πάλμ - Λότους Κορτίνα
1967 - Π. Χόπκιρκ - Ρον Κρέλινγ - Μίνι Κούπερ S
1968 - Ρότζερ Κλάρκ - Τζιμ Πόρτερ - Φόρντ Έσκορντ
1969 - Π. Τοϊβόνεν - Μ. Καλάρι - Πόρσε 911 S
1970 - Ζαν Λικ Τεριέρ - Καλεβάρτ - Ρενό Αλπίν
1971 - Ούβε Άντερσον - Α. Χερτζ - Ρενό Αλπίν Α 110
1972 - Χ. Λίντμπεργκ - Χ. Έισεντς - Φίατ 124 Σπ. 600
1973 -Τζ.Λ.Τεριέ - Τσ. Ντελφεριέ - Ρενό Αλπίν Α 110
1974 - Δεν έγινε
1975 - Βάλτερ Ρερλ - Μπερζέρ - Όπελ Ασκόνα 1,9 SR
1976 - Xάρυ Κάλτσρομ - Tζ. Άντερσον - Ντάτσουν 160 J
1977 - Μπιόρν Βάλντεγκααρντ - Χανς Θορζέλιους - Φορντ Έσκορντ RS
1978 - Βάλτερ Ρερλ - Κριστιάν Γκαϊντόρφερ - Φίατ Άμπαρθ 131
1979 - Μπιόρν Βάλντεγκααρντ - Χανς Θορζέλιους - Φορντ Έσκορντ RS
1980 - Άρι Βατάνεν - Ντέιβιντ Ρίτσαρντς - Φορντ Έσκορντ RS
1981 - Άρι Βατάνεν - Ντέιβιντ Ρίτσαρντς - Φορντ Έσκορντ RS
1982 - Μισέλ Μουτόν - Φαμπρίτσια Πονς - Άουντι Κουάτρο
1983 - Βάλτερ Ρερλ - Κριστιάν Γκαϊντόρφερ - Λάντσια 037
1984 - Στιγκ Μπλόμκβιστ - Μπιόρν Σέτεμπεργκ - Άουντι Κουάτρο
1985 - Τίμο Σαλόνεν - Σέπο Χαριάνε - Πεζό 205 T16
1986 - Γιούχα Κάνκουνεν - Γιούχα Πιρόνεν - Πεζό 205 T16
1987 - Μάρκου Άλεν - Ι. Κιβάκι - Λάντσια Δέλτα
1988 - Μίκι Μπαζιόν - Τ. Σιβιέρο - Λάντσια Δέλτα
1989 - Μίκι Μπαζιόν - Τ. Σιβιέρο - Λάντσια Δέλτα
1990 - Κάρλος Σάινθ - Λουίς Μόγια - Τογιότα Τσέλικα
1991 - Γιούχα Κάνκουνεν - Γιούχα Πιρόνεν - Λάντσια
1992 - Ντιντιέ Οριόλ - Μπ. Οσελί - Λάντσια
1993 - Μίκι Μπαζιόν - Τ. Σιβιέρο - Φορντ
1994 - Κάρλος Σάινθ - Λουίς Μόγια - Σουμπαρού
1995 - Άρης Βωβός - Κώστας Στεφανής - Λάντσια (Ελ. Πρωτάθλημα)
1996 - Κόλιν Μακ Ρέι - Ντέρεκ Ρίνγκερ - Σουμπαρού
1997 - Κάρλος Σάινθ - Λουίς Μόγια - Φορντ
1998 - Κόλιν Μακ Ρέι - Νίκι Γκριστ - Σουμπαρού
1999 - Ρίτσαρντ Μπερνς - Ρόμπερτ Ριντ - Σουμπαρού
2000 - Κόλιν Μακ Ρέι - Νίκι Γκριστ - Φορντ
2001 - Κόλιν Μακ Ρέι - Νίκι Γκριστ - Φορντ
2002 - Κόλιν Μακ Ρέι - Νίκι Γκριστ - Φορντ
2003 - Μάρκο Μαρτίν - Μάικλ Παρκ - Φορντ
2004 - Πήτερ Σόλμπεργκ - Φιλ Μιλς - Σουμπαρού
2005 - Σεμπάστιαν Λεμπ - Ντανιέλ Ελενά - Σιτροέν
2006 - Μάρκους Γκρόνχολμ - Τίμο Ραουτιένεν - Φορντ Φόκους RS WRC 06
2007 - Μάρκους Γκρόνχολμ - Τίμο Ραουτιένεν - Φορντ Φόκους RS WRC 06
2008 - Σεμπαστιάν Λεμπ - Ντανιέλ Ελενά - Citroen C4 WRC
2009 - Μίκο Χίρβονεν - Γιάρμο Λέχτινεν - FORD Focus RS WRC 09


Δεν υπάρχουν σχόλια: