Το Ανοιχτό Θέατρο της Πλάτσας βρίσκεται λίγο έξω από τον οικισμό της Πλάτσας, στη θέση Καμπινάρι, δυτικά του επαρχιακού δρόμου που οδηγεί από τη μεσσηνιακή στη λακωνική Μάνη και είναι ένα εκπληκτικό αρχιτεκτονικό έργο σε ένα απερίγραπτο φυσικό τοπίο. Τηρουμένων των αναλογιών, είναι ίδιο με το θέατρο στην Αρχαία Μεσσήνη.
Στο Καμπινάρι υπήρχαν κάποτε φυσικά παγκάκια που εκεί ρέμβαζε από παλιά η νεολαία του χωριού και που ξεκίνησαν ονειροπόλα να σκέφτονται τη δημιουργία ενός θεάτρου ο πρώην πρόεδρος της Κοινότητας Π. Παυλέας με το φίλο του Μάκη Γιακουμή. Την πρόταση είδαν με θετικό μάτι η Αγγελική Κελεπούρη και ο Σ. Μπένος, ο οποίος μετέφερε την πίστη του για το εγχείρημα στην τότε Δημοτική Αρχή του Ι. Μαραμπέα, που προχώρησε στην εξεύρεση πόρων, και ανέθεσε την κατασκευή του θεάτρου στον Μάνο Περράκη.
Συγκροτήθηκε και επιτροπή λειτουργίας αποτελούμενη από το συνθέτη Γ. Κουρουπό, τη διευθύντρια του Ηρωδείου Καίτη Βαβαλκέα, τον περιφερειάρχη Π. Τατούλη με αναπληρωτή του τον Κ. Τσαπόγα, τη Μανιάτισσα ερασιτέχνη ηθοποιό Σοφία Μποτσέα και το δήμαρχο Δυτικής Μάνης, Δημ. Γιαννημάρα.
Συγκροτήθηκε και επιτροπή λειτουργίας αποτελούμενη από το συνθέτη Γ. Κουρουπό, τη διευθύντρια του Ηρωδείου Καίτη Βαβαλκέα, τον περιφερειάρχη Π. Τατούλη με αναπληρωτή του τον Κ. Τσαπόγα, τη Μανιάτισσα ερασιτέχνη ηθοποιό Σοφία Μποτσέα και το δήμαρχο Δυτικής Μάνης, Δημ. Γιαννημάρα.
Η σύμβαση του έργου υπογράφηκε στις 11 Φεβρουαρίου 2008 και σύμφωνα με αυτή το έργο έπρεπε να παραδοθεί τον Ιούνιο του 2011. Τα εγκαίνια του Ανοικτού Θεάτρου Μάνης χωρητικότητας 1.560 θέσεων έγιναν στις 21 Αυγούστου 2013. Τον Φεβρουάριο του 2015 η εταιρεία ΕΥΚΤΙΤΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε. για λόγους που δεν την αφορούσαν και μη μπορώντας να ανταποκριθεί στις συμβατικές της υποχρεώσεις κατέθεσε αίτηση διάλυσης της σύμβασης που η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Καλαμάτας έκανε αποδεκτή. Ο λόγος αυτής της εξέλιξης ήταν ότι ο Δήμος Δυτικής Μάνης αδυνατούσε να δώσει λύση στο ιδιοκτησιακό καθεστώς του χώρου που επιλέχθηκε για την κατασκευή των τουαλετών.
Άρα λοιπόν η Μάνη διαθέτει ένα από τα σπουδαιότερα ανοιχτά θέατρα της χώρας, το οποίο όμως δεν μπορεί να εξυπηρετήσει επαρκώς τους επισκέπτες του, δεν μπορεί να αξιοποιηθεί για τη φιλοξενία μεγάλων πολιτιστικών παραγωγών και μέσω αυτών για την προβολή της ευρύτερης περιοχής.
Άρα λοιπόν η Μάνη διαθέτει ένα από τα σπουδαιότερα ανοιχτά θέατρα της χώρας, το οποίο όμως δεν μπορεί να εξυπηρετήσει επαρκώς τους επισκέπτες του, δεν μπορεί να αξιοποιηθεί για τη φιλοξενία μεγάλων πολιτιστικών παραγωγών και μέσω αυτών για την προβολή της ευρύτερης περιοχής.
Επί του παρόντος προέχει η αποπεράτωση της κατασκευής των κτηριακών υποδομών, η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου και ο εξοπλισμός του Ανοικτού Θεάτρου Μάνης. Επιπροσθέτως, όμως, απαιτείται μεθοδικός προγραμματικός σχεδιασμός και οργανωτική δυναμική, προκειμένου οι κτηριακές υποδομές να εμπνεύσουν δράσεις και, να προσφέρουν τη δυνατότητα για την λειτουργία ενός πολιτιστικού κέντρου υπερτοπικών προδιαγραφών, αλλά και τοπικού ενδιαφέροντος.
Περίπου 3 χιλιόμετρα από εδώ, βρίσκεται και το Θέατρο Μάνης Κώστας Καζάκος!
Περίπου 3 χιλιόμετρα από εδώ, βρίσκεται και το Θέατρο Μάνης Κώστας Καζάκος!
Όποιος επισκέπτεται το Ανοικτό Θέατρο Μάνης στο Καμπινάρι της Πλάτσας, εντυπωσιάζεται από το χώρο και τη μαγεία του τοπίου.
Επειδή σταθερή μας θέση είναι ότι μέσα από τον πολιτισμό, μπορεί να υπάρξει και ανάπτυξη επιχειρούμε να παρουσιάσουμε μερικές θέσεις για τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει το εν λόγω θέατρο στην ανάπτυξη της περιοχής.
Κατ’ αρχήν το Ανοικτό Θέατρο Μάνης είναι ένα σύγχρονο μνημείο με δυνατότητες να γίνει τοπόσημο της περιοχής.
Ο αρχιτέκτονας και μελετητής του Θεάτρου κ. Μάνος Περράκης, έκανε την μελέτη του έργου με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον και τον άνθρωπο.
Ο χώρος, εκτός από Θέατρο, μπορεί να είναι και ένας χώρος γενικότερης θέασης και ακρόασης, επιμηκύνοντας τη διάρκεια της πολιτιστικής ζωής στη Μάνη.
Ακριβώς επειδή το Ανοικτό Θέατρο Μάνης είναι ένα Θέατρο πολύ υψηλής αισθητικής, πρέπει αποκτήσει και η χρήση του, στο μέλλον μια αντίστοιχη αισθητική της κατασκευής.
Ο αρχαιολόγος κ. Πέτρος Θέμελης από την ημέρα των εγκαινίων έχει θέσει εαυτόν στη διάθεση της Δημοτικής Αρχής με σκοπό να μεταδώσει τη σημαντική και πολύχρονη εμπειρία του από το Θέατρο της Αρχαίας Μεσσήνης!
Επίσης θυμίζουμε παλαιότερη πρόταση του πρώην Δημάρχου Δυτικής Μάνης κ. Δημητρίου Γιαννημάρα για τη σύνδεση των δυο θεάτρων (Νέου Ανοικτού Θεάτρου Μάνης και Αρχαίου Θεάτρου Γυθείου) και την ονομασία τους σε Σύγχρονο και Αρχαίο Θέατρο Μάνης.
Αυτό θα αποτελούσε κορυφαίο συμβολισμό για όλη τη Μάνη δεδομένης της ύπαρξης προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Πελοποννήσου και του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού για το έργο: Ανασκαφική έρευνα, τοπογραφική και αρχιτεκτονική αποτύπωση και ανάδειξη του Αρχαίου Θεάτρου Γυθείου.
Ένα καταπληκτικό έργο πραγματικά, σε έναν τόπο με απαράμιλλη φυσική ομορφιά ,χωρίς βέβαια να έχει ολοκληρωθεί, και ούτε στο άμεσο μέλλον να πρόκειται να ολοκληρωθεί, αφού δεν έχει στην ιδιοκτησία του ο Δήμος το παραπλήσιο οικόπεδο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπειδή βγήκα δημόσια ,(χωρίς να είμαι βέβαια ειδικός), και μεταφέρω αυτό που μεγάλο μέρος του πληθυσμού καταδικάζει: Ότι δηλαδή αυτά τα χρήματα ήταν απαραίτητα για να λύσουν προβλήματα βασικών υποδομών ανάπτυξης για την Μάνη, όπως και το νερό.
Έχω να θέσω τα παρακάτω ερωτήματα:
Αλήθεια ποιος ο τελικός προϋπολογισμός του έργου; Γιατί η εταιρεία κατέθεσε αίτηση διάλυσης της σύμβασης; Η λύση αυτή είχε σχέση με τις συμβατικές της υποχρεώσεις;
Πως γίνεται ένα έργο που υπογράφετε η σύμβασή του τον Φεβρουάριο 2008 και ξεκινούν οι εργασίες, να λαμβάνει άδεια εργασιών τον Μάρτιο του 2011,από την στιγμή που είχε ολοκληρωθεί το ενενήντα τοις εκατό του έργου;
Με το υπόλοιπο δέκα να αφορά τις βοηθητικές κτιριακές υποδομές, (που άγνωστο πότε θα ολοκληρωθούν και ποιο το κόστος τους) ώστε το έργο να μπορεί να είναι λειτουργικό.!!!
Πόσο θα κοστίσει ακόμα το έργο μέχρι την ολοκλήρωσή του, και πως γίνεται οι εργασίες να προχωρούν σε ιδιοκτησία ιδιώτη (κατά δήλωσή του);
Ποιος από όλους εμάς όμως, φτιάχνει πρώτα το εξωτερικό χώρο του σπιτιού του, και μετά βάζει πόρτες και παράθυρα; Πολλές ερωτήσεις και ερωτηματικά, τα οποία δεν στρέφονται απόλυτα κατά της ολοκλήρωσης εκτέλεσης του συγκεκριμένου έργου, όσο κατά των μεθοδεύσεων και λάθος χειρισμών, της χρησιμότητάς του την συγκεκριμένη χρονική στιγμή, του απαγορευτικού κόστους (συμμετοχής για ένα δήμο που δεν έχει λύσεις για τα βασικά, νερό, σκουπίδια κ.τ.λ,) όσο και για τον χρόνο που επιλέχθηκε μέσα στην κρίση, για να προχωρήσει και να αδειοδοτηθεί.!!!! Δεν θεωρείται ανεξήγητη η μετέπειτα οικονομική κρίση, της χώρας, μετά από τέτοια άσκοπη κατασπατάληση δημοσίου χρήματος, από την νυν και προηγούμενη δημοτική αρχή, μόνο σε ένα δήμο.
Ποιος μελέτησε από αυτούς που το ξεκίνησαν ως όφειλε, το όφελος -κόστους για το Δήμο, και γιατί δεν επιλέχθηκε έστω αν κατά την κρίση του ήταν απαραίτητο η διαδικασία ΣΔΙΤ, με ιδιώτη, ώστε να έχει σίγουρα όφελος ο Δήμος (αν υπήρχε ιδιώτης βέβαια να επενδύσει σε ένα έργο που για να βρεθεί κάποιος χρήστης του από το κοντινότερο αεροδρόμιο και λιμάνι, χρειάζεται κοντά δύο ώρες με κίνδυνο της ζωή του από τον απαράδεκτο υπάρχον δρόμο).
Εξάλλου την ανάγκη κάποιου μόνιμου κάτοικου θεατή για να παρακολουθήσει θέατρο ή οποιαδήποτε εκδήλωση, κάλλιστα καλύπτει ιδιώτης τρία χιλιόμετρα βορειοδυτικά από την θέση του θεάτρου.
Αλλά εδώ, άλλα μέτρα άλλα σταθμά, το Δημόσιο χρήμα δεν είναι κατά ανάγκη της τσέπης μας, και δεν το υπολογίζουμε. Αλήθεια έχει σκεφτεί κάποιος, ότι από αυτά τα χρήματα, και με την βοήθεια των νέων τεχνολογιών ο Δήμος μόνο από τον δημοτικό φωτισμό θα έκανε απόσβεση τουλάχιστον μέσα στην οκταετία, των χρημάτων που διατέθηκαν από δημοτικούς πόρους. Εδώ και καιρό κάποιοι (είκοσι χρόνια) δεν βάζουν και δεν αξιολογούν προτεραιότητες, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος και χρήμα. Αυτό το πανέμορφο έργο (με βοήθεια τις δύο μεγάλες προσωπικότητες που αναφέρθηκαν ότι το υποστήριξαν, τον πατριώτη μας πρώην Υπουργό, και Πρόεδρο του Διαζώματος κ. Σταύρο Μπένο, καθώς και τον άνθρωπο που έφερε την πολιτιστική ανάσταση στην διπλανή Αρχαία Μεσσήνη και στην γύρω περιοχή, Καθηγητή κ. Πέτρο Θέμελη) θα μπορούσε να γίνει με υπομονή και επιμονή χωρίς επιβάρυνση του Δημοτικού Προϋπολογισμού, στο μέλλον όταν θα είχαν λυθεί πρωτεύοντα προβλήματα της περιοχής.
ΥΓ: Αλήθεια αυτό το ανέκδοτο που κυκλοφορεί μόνο για αφελείς, ότι η ΔΕΥΑΛ (επιχείρηση ύδρευσης) καταργήθηκε επειδή ο Δήμος δεν είχε τα χρήματα για την συμμετοχή για τη μελέτη του προτεινόμενου έργου βιολογικού καθαρισμού, δεν επιβεβαιώνει τις παραπάνω ανησυχίες του πολίτη της Δυτικής Μάνης, δεν αποδεικνύει ότι χρήματα κατασπαταλήθηκαν. Τελικά η χρηματοδότηση για μελέτη του έργου του "φανταστικού βιολογικού" καθαρισμού αποσύρθηκε, γιατί ο επιδιωκόμενος σκοπός επετεύχθη (διάλυση δημοτικής επιχείρησης ύδρευσης). Αρκεί για να διαπιστώσει ο καθένας την σημασία και σπουδαιότητα της εν λόγω υπηρεσίας για ένα Δήμο, να ψάξει στο διαδίκτυο μόνο δέκα λεπτά.!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕάν ανατρέξει κάποιος στα πρακτικά του Δημοτικού Συμβουλίου θα εκπλαγεί ότι από κάποιους υπήρχε η κοινή λογική και αντιδρούσαν στην κατασκευή, καθώς και συνέχιση του έργου του θεάτρου που είναι: Το γεφύρι της Άρτας σε νέα μορφή.!!!!