Έρχεται ΚΑΤΑΡα;
Τη δημιουργία μεγάλων χώρων πρασίνου, σύγχρονες αθλητικές εγκαταστάσεις, ξενοδοχεία, γήπεδα γκολφ, εμπορικά κέντρα, ακόμη και πανεπιστήμια προβλέπει το σχέδιο αξιοποίησης, το οποίο σε μεγάλο βαθμό στηρίζεται στις προτάσεις που έχει υποβάλει ο Καταλανός αρχιτέκτονας Χοσέ Αθεμπίγιο.
Ο αρχιτέκτονας Αλέξανδρος Τομπάζης και οι συνεργάτες του, που είχαν εκπονήσει μελέτη για την αξιοποίηση του Ελληνικού από το 2004, υποστηρίζουν ότι δεν είναι ωφέλιμο η έκταση να καλυφθεί στο 100% από πράσινο, και εκτιμούν ότι θα μπορούσε εκτός από την ήπια οικιστική ανάπτυξη να διατηρηθεί η αερολέσχη και να δημιουργηθεί ακόμη και πίστα για Formula 1.
Η ιστορία με την ενδεχόμενη κατασκευή αυτοκινητοδρομίου προδιαγραφών Formula 1 στο παλαιό αεροδρόμιο του Ελληνικού πάει πολλά χρόνια πίσω.
H πρώτη σοβαρά μελετημένη σχεδίαση μιας τέτοιας πίστας έγινε αρκετές δεκαετίες πριν (στις αρχές του '70) αποτελώντας την πτυχιακή εργασία ενός φοιτητή αρχιτέκτονα, του κυρίου Θανάση Σωτηρόπουλου.
Το εντυπωσιακό σχέδιο προέβλεπε πίστα συνολικού μήκους 6 χλμ, με δυνατότητα ανεξάρτητης λειτουργίας δυο τμημάτων της (μήκους 3.4 και 2.6 χλμ, αντίστοιχα) ενώ διατηρούσε έναν αεροδιάδρομο μήκους 1500 μ.
Έκτοτε παραμένει ξεχασμένη στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας.
Θα έλεγε κανείς πως η περίπτωση του Ελληνικού είναι ιδανική για την κατασκευή ενός τόσο σημαντικού έργου όπως είναι ένα αυτοκινητοδρόμιο προδιαγραφών F1.
Κι αυτό γιατί πληροί (και με το παραπάνω) πολλές θεμελιώδεις προϋποθέσεις.
Καταρχήν η γεωγραφική του θέση εξασφαλίζει την άνετη και άμεση μετακίνηση όσων θελήσουν να παρακολουθήσουν από κοντά τις όποιες αγωνιστικές δραστηριότητες, αφού η δημόσια συγκοινωνία και το οδικό δίκτυο είναι ήδη πολύ ανεπτυγμένα.
Μετά, οι γειτονικές περιοχές είναι ιδιαίτερα τουριστικές, που σημαίνει πως η βασική ξενοδοχειακή υποδομή υπάρχει και μάλιστα δύναται να εξυπηρετήσει άμεσα ένα μεγάλο αριθμό επισκεπτών.
Επίσης, σε λογικά κοντινές αποστάσεις λειτουργούν οι μαρίνες της Γλυφάδας και του Αλίμου παρέχοντας ικανοποιητική λύση σε όσους θελήσουν να προσεγγίσουν την πίστα δια θαλάσσης.
Ενδεχομένως μάλιστα, στα πλαίσια κατασκευής της πίστας, να κριθεί συμφέρουσα και η κατασκευή νέα μαρίνας στον Αγ. Κοσμά, αφού λογικά θα προτιμηθεί από την κύρια μάζα αυτών των επισκεπτών λόγω της σαφώς μικρότερης απόστασής της.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί πως με τις ανάλογες μετατροπές οι υπάρχουσες κτιριακές εγκαταστάσεις του παλαιού αερολιμένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν κάλλιστα για τις ανάγκες οποιασδήποτε πίστας, μειώνοντας έτσι δραματικά το κόστος μιας ενδεχόμενης κατασκευής τους από το μηδέν.
Ξέχωρα από τα παραπάνω, υπάρχουν ακόμα δυο σημαντικά πλεονεκτήματα της χώρας μας που ευνοούν την έγκριση της πίστας από τη FIA, είτε για τη διεξαγωγή δοκιμών εξέλιξης όλων των ομάδων είτε για την ανάθεση επίσημου Grand Prix F1.
Πρόκειται για τις εξαιρετικές καιρικές συνθήκες που επικρατούν όλο το χρόνο και για την υπαρκτή διάθεση της FIA να επενδύσει σε παρθένες αγορές.
Συνεπώς, οι προϋποθέσεις όχι μόνο υπάρχουν αλλά είναι και κάτι περισσότερο από ευνοϊκές.
Η ιστορία με την ενδεχόμενη κατασκευή αυτοκινητοδρομίου προδιαγραφών Formula 1 στο παλαιό αεροδρόμιο του Ελληνικού πάει πολλά χρόνια πίσω.
H πρώτη σοβαρά μελετημένη σχεδίαση μιας τέτοιας πίστας έγινε αρκετές δεκαετίες πριν (στις αρχές του '70) αποτελώντας την πτυχιακή εργασία ενός φοιτητή αρχιτέκτονα, του κυρίου Θανάση Σωτηρόπουλου.
Το εντυπωσιακό σχέδιο προέβλεπε πίστα συνολικού μήκους 6 χλμ, με δυνατότητα ανεξάρτητης λειτουργίας δυο τμημάτων της (μήκους 3.4 και 2.6 χλμ, αντίστοιχα) ενώ διατηρούσε έναν αεροδιάδρομο μήκους 1500 μ.
Έκτοτε παραμένει ξεχασμένη στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας.
Θα έλεγε κανείς πως η περίπτωση του Ελληνικού είναι ιδανική για την κατασκευή ενός τόσο σημαντικού έργου όπως είναι ένα αυτοκινητοδρόμιο προδιαγραφών F1.
Κι αυτό γιατί πληροί (και με το παραπάνω) πολλές θεμελιώδεις προϋποθέσεις.
Καταρχήν η γεωγραφική του θέση εξασφαλίζει την άνετη και άμεση μετακίνηση όσων θελήσουν να παρακολουθήσουν από κοντά τις όποιες αγωνιστικές δραστηριότητες, αφού η δημόσια συγκοινωνία και το οδικό δίκτυο είναι ήδη πολύ ανεπτυγμένα.
Μετά, οι γειτονικές περιοχές είναι ιδιαίτερα τουριστικές, που σημαίνει πως η βασική ξενοδοχειακή υποδομή υπάρχει και μάλιστα δύναται να εξυπηρετήσει άμεσα ένα μεγάλο αριθμό επισκεπτών.
Επίσης, σε λογικά κοντινές αποστάσεις λειτουργούν οι μαρίνες της Γλυφάδας και του Αλίμου παρέχοντας ικανοποιητική λύση σε όσους θελήσουν να προσεγγίσουν την πίστα δια θαλάσσης.
Ενδεχομένως μάλιστα, στα πλαίσια κατασκευής της πίστας, να κριθεί συμφέρουσα και η κατασκευή νέα μαρίνας στον Αγ. Κοσμά, αφού λογικά θα προτιμηθεί από την κύρια μάζα αυτών των επισκεπτών λόγω της σαφώς μικρότερης απόστασής της.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί πως με τις ανάλογες μετατροπές οι υπάρχουσες κτιριακές εγκαταστάσεις του παλαιού αερολιμένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν κάλλιστα για τις ανάγκες οποιασδήποτε πίστας, μειώνοντας έτσι δραματικά το κόστος μιας ενδεχόμενης κατασκευής τους από το μηδέν.
Ξέχωρα από τα παραπάνω, υπάρχουν ακόμα δυο σημαντικά πλεονεκτήματα της χώρας μας που ευνοούν την έγκριση της πίστας από τη FIA, είτε για τη διεξαγωγή δοκιμών εξέλιξης όλων των ομάδων είτε για την ανάθεση επίσημου Grand Prix F1.
Πρόκειται για τις εξαιρετικές καιρικές συνθήκες που επικρατούν όλο το χρόνο και για την υπαρκτή διάθεση της FIA να επενδύσει σε παρθένες αγορές.
Συνεπώς, οι προϋποθέσεις όχι μόνο υπάρχουν αλλά είναι και κάτι περισσότερο από ευνοϊκές.
Γιατί λοιπόν να μη γίνει πραγματικότητα το όνειρο;
Ξεκάθαρη απάντηση δυστυχώς δεν υπάρχει, όπως δεν υπάρχει και για πολλά άλλα ζητήματα στη χώρα μας.
Το σίγουρο είναι πως, δυστυχώς, τα παραδείγματα του παρελθόντος δεν μας αφήνουν μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας.
Η υλοποίηση ενός τόσο σημαντικού έργου αποτελεί πόλο έλξης για έναν πολύ μεγάλο αριθμό επισκεπτών από όλα τα πλάτη και μήκη της γης, ενώ παράλληλα αποτελεί εγγύηση για την αναβάθμιση καθώς και την ανάπτυξη της περιοχής προς κάθε κατεύθυνση.
Οι προοπτικές διεθνούς προβολής αλλά και εγχώριας οικονομικής εκμετάλλευσης είναι τόσο σημαντικές που το ίδιο το κράτος θα έπρεπε να επιδιώξει από μόνο του την υλοποίηση ενός τέτοιου αυτοκινητοδρομίου.
Και είναι αλήθεια πως όλα αυτά τα χρόνια κανένας πολιτικός δεν αρνήθηκε τη σημασία του έργου, όπως είναι αλήθεια πως επίσης κανένας δεν συνέβαλλε καθοριστικά για την υλοποίησή του.
Πάντως, ένα από τα βασικά θέματα που χρίζει άμεσης διευθέτησης είναι οι εκτάσεις που διεκδικούν μέσα στο παλαιό αεροδρόμιο τρεις όμοροι δήμοι: Ελληνικό, Άλιμος και Γλυφάδα.
Και οι τρεις πρέπει να πειστούν ότι το εν λόγω έργο θα τους ωφελήσει τουλάχιστον ισοδύναμα με τις δικές τους εναλλακτικές προτάσεις.
Κατά καιρούς έχουν ακουστεί διάφορες, με χαρακτηριστικότερες τη κατασκευή πάρκου ή την δημιουργία αθλητικών εγκαταστάσεων.
Δεν θα ήθελα να επεκταθώ περισσότερο εκτός μονάχα από το να επισημάνω πως αρκετοί άνθρωποι που είναι σαφώς πιο αρμόδιοι και περισσότερο ειδικοί από εμένα έχουν όλοι αναφέρει κατά καιρούς ότι η κατασκευή πίστας στο Ελληνικό είναι καθαρά και μόνο, θέμα πολιτικής βούλησης.
Και θα τολμήσω να πω ότι σε αυτή τη χώρα που ζούμε η έννοια του όρου, δυστυχώς, απέχει μακράν από την ερμηνεία που της αποδίδουν όλες οι υπόλοιπες χώρες που ήδη φιλοξενούν Grand Prix F1, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη γείτονα Τουρκία.
Τέλος με την κατασκευή της πίστας διασφαλίζουμε και την ύπαρξη του αεροδρομίου που σε διαφορετική περίπτωση θα καταστραφεί αποτελώντας άλλη μια παγκόσμια πρωτοτυπία μας !
Ξεκάθαρη απάντηση δυστυχώς δεν υπάρχει, όπως δεν υπάρχει και για πολλά άλλα ζητήματα στη χώρα μας.
Το σίγουρο είναι πως, δυστυχώς, τα παραδείγματα του παρελθόντος δεν μας αφήνουν μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας.
Η υλοποίηση ενός τόσο σημαντικού έργου αποτελεί πόλο έλξης για έναν πολύ μεγάλο αριθμό επισκεπτών από όλα τα πλάτη και μήκη της γης, ενώ παράλληλα αποτελεί εγγύηση για την αναβάθμιση καθώς και την ανάπτυξη της περιοχής προς κάθε κατεύθυνση.
Οι προοπτικές διεθνούς προβολής αλλά και εγχώριας οικονομικής εκμετάλλευσης είναι τόσο σημαντικές που το ίδιο το κράτος θα έπρεπε να επιδιώξει από μόνο του την υλοποίηση ενός τέτοιου αυτοκινητοδρομίου.
Και είναι αλήθεια πως όλα αυτά τα χρόνια κανένας πολιτικός δεν αρνήθηκε τη σημασία του έργου, όπως είναι αλήθεια πως επίσης κανένας δεν συνέβαλλε καθοριστικά για την υλοποίησή του.
Πάντως, ένα από τα βασικά θέματα που χρίζει άμεσης διευθέτησης είναι οι εκτάσεις που διεκδικούν μέσα στο παλαιό αεροδρόμιο τρεις όμοροι δήμοι: Ελληνικό, Άλιμος και Γλυφάδα.
Και οι τρεις πρέπει να πειστούν ότι το εν λόγω έργο θα τους ωφελήσει τουλάχιστον ισοδύναμα με τις δικές τους εναλλακτικές προτάσεις.
Κατά καιρούς έχουν ακουστεί διάφορες, με χαρακτηριστικότερες τη κατασκευή πάρκου ή την δημιουργία αθλητικών εγκαταστάσεων.
Δεν θα ήθελα να επεκταθώ περισσότερο εκτός μονάχα από το να επισημάνω πως αρκετοί άνθρωποι που είναι σαφώς πιο αρμόδιοι και περισσότερο ειδικοί από εμένα έχουν όλοι αναφέρει κατά καιρούς ότι η κατασκευή πίστας στο Ελληνικό είναι καθαρά και μόνο, θέμα πολιτικής βούλησης.
Και θα τολμήσω να πω ότι σε αυτή τη χώρα που ζούμε η έννοια του όρου, δυστυχώς, απέχει μακράν από την ερμηνεία που της αποδίδουν όλες οι υπόλοιπες χώρες που ήδη φιλοξενούν Grand Prix F1, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη γείτονα Τουρκία.
Τέλος με την κατασκευή της πίστας διασφαλίζουμε και την ύπαρξη του αεροδρομίου που σε διαφορετική περίπτωση θα καταστραφεί αποτελώντας άλλη μια παγκόσμια πρωτοτυπία μας !
Με την ευκαιρία ας θυμηθούμε δυο παλαιότερες σχετικές αναρτήσεις του blog:
ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΤΟΥΣ ΟΜΟΡΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΡΓΟΛΑΒΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΞΕΜΠΕΡΔΕΥΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΥΝ ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΔΟΜΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΑ ΑΡΧΙΣΟΥΝ ΤΑ ΠΑΝΩΣΗΚΩΜΑΤΑ ΣΤΙΣ ΥΠΑΡΧΟΥΣΕΣ ΟΙΚΟΔΟΜΕΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΕΣΤΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΡΜΟΥΛΑ ΕΝΑ,
ΑπάντησηΔιαγραφή