Σάββατο, 24 Νοεμβρίου 2012

Παραδείσια-Τσακώνα 15.000.000 € το χιλιόμετρο!!!


Για το αμαρτωλό Παραδείσια – Τσακώνα


Του Θεοδόση Μαρλαντή
Πρώην Προέδρου ΤΕΕ Πελοποννήσου

Τις ημέρες αυτές έχει ξεσπάσει μία καθ’ όλα δίκαιη αγανάκτηση του κόσμου για την μη παράδοση του τμήματος παράκαμψης του δρόμου Παραδείσια - Τσάκωνα, με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία και την ανασφάλεια των πολιτών που χρησιμοποιούν την παλαιά οδό. Είναι και αυτό ένα επεισόδιο στο πιο αμαρτωλό έργο της χώρας μας.
Μου κάνει όμως εντύπωση που τα πυρά των αγανακτισμένων στρέφονται εναντίον υπηρεσιών που απλώς κάνουν αυτό που τους ανέθεσε η Πολιτεία.
Ποια είναι η αποστολή του Ελεγκτικού Συνεδρίου;
- Να ελέγχει και να εγκρίνει πριν την κατασκευή του έργου τη σύμβαση.
- Να ελέγχει τις δαπάνες αν είναι σύμφωνες με τη σύμβαση.
- Να ελέγχει αν η ανάθεση έγινε νόμιμα.
- Να ελέγχει την τήρηση των προθεσμιών εκτέλεσης του έργου.
Διαβάζω (εφημερίδα "Ελευθερία" σελ. 6 της 16-11-2012) δήλωση του υφυπουργού κ. Καλογιάννη: «Η συγκεκριμένη σύμβαση θα πρέπει να υπογραφεί ... και θα μας επιτρέψει να προχωρήσουμε στην κατασκευή σημαντικού αυτού έργου». Του έργου που με εξώδικα και πολλές δημοσιεύσεις κατηγορούμε το Ελεγκτικό Συνέδριο ότι, ενώ το έργο έχει τελειώσει, αν εντός 5 ημερών δεν δοθεί σε κυκλοφορία θα κάνουμε "ντου" (που με ευρίσκει αντίθετο).
Στα καθήκοντα του είναι, το Ελεγκτικό Συνέδριο να ενίσταται στα εξής:
- Δεν υπεβλήθη εγκαίρως και δεν εγκρίθηκε η σύμβαση ανάθεσης του έργου αξίας 1,3 εκατομμυρίων ευρώ.
- Γιατί το έργο δεν δημοπρατήθηκε έστω με κλήση ορισμένου αριθμού εργολάβων για να δούμε ποιο θα ήταν το τίμημα των 400 αυτών μέτρων δρόμου.
- Γιατί όλος ο δρόμος τελείωσε και όχι η κατασκευή της γέφυρας που κατά πληροφορίες έπρεπε να παραδοθεί το 2010 και μεταφέρθηκε για το τέλος του 2013; Διότι αν είχε έστω προχωρήσει n γέφυρα δεν θα πετάγονταν 1,3 εκατομμύρια ευρώ. Αυτά δεν είναι «τυπικά εμπόδια» ούτε είναι «γραφειοκρατία και τροχοπέδη» Είναι η τήρηση των νόμων, προκειμένου επί τέλους αυτό το κράτος να πλησιάσει να γίνει κράτος.
Ίδια υπόθεση είχε προ ετών προκύψει με έργο στη Μεσσηνία που χρειάσθηκε να γίνει επέκταση του έργου με ανάθεση στον υπάρχοντα εργολάβο. Ήμουν μέλος του Συμβουλίου Δημοσίων έργων και μαζί με τον αδέκαστο Παύλο Πτωχό αντιταχθήκαμε και επιβάλαμε τη δημοπράτηση. Η τιμή που εδόθη και κατασκευάσθηκε ήταν κατά 60% μικρότερη από αυτή που είχε προτείνει η Υπηρεσία με ανάθεση.
Ποιος ευθύνεται για τα προβλήματα που παρουσιάζονται στην παράδοση της παράκαμψης; Ασφαλώς οι υπηρεσίες που έβαλαν τον εργολάβο να κατασκευάσει ένα έργο χωρίς να έχουν έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, χωρίς δημοπράτηση, χωρίς να πιέσουν να προχωράει η γέφυρα παράλληλα με το υπόλοιπο έργο, Αποτέλεσμα:
1) Ο εργολάβος διέθεσε χρήματα που πρέπει να εισπράξει.
2) Ένας ολόκληρος νομός που ταλαιπωρείται επί 15 χρόνια με το αμαρτωλό αυτό έργο να το βλέπει επιτέλους έτοιμο και να μην μπορεί να το χρησιμοποιήσει.
Θα πρέπει οι πιο πάνω υπηρεσίες που ευθύνονται για όλη αυτή την κατάσταση, να λύσουν το θέμα και να αναζητηθούν ευθύνες.
Όσον αφορά το αμαρτωλό κομμάτι Παραδείσια - Τσακώνα, πιστεύω ότι σε παγκόσμια κλίμακα θα είναι το πιο ακριβό ανά χιλιόμετρο έργο. Ο Γιάννης ο Λαμπρόπουλος συγκέντρωσε πολλά στοιχεία (που πιστεύω θα έχει το εδώ γραφείο του) και τα κατέθεσε στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Γίνονται ανακρίσεις. Εξετάστηκα και εγώ σαν πρόεδρος τότε του ΤΕΕ Πελοποννήσου.
Βέβαια μιλάμε για την πρώτη κατασκευή του έργου που ουσιαστικά ξηλώθηκε από την δεύτερη κατασκευή. Μεταξύ των άλλων εξεπλάγην όταν μου έδειξαν και έλαβα γνώση έκθεσης του Σώματος Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης από το 2005 που φοβάμαι ότι αγνοούν οι πάντες. Εκεί αντιλαμβάνεσαι το τι έγινε. Ένα σημείο μόνο της έκθεσης. Δαπάνη του έργου μέχρι την ημέρα της έκθεσης:
Έργο αρχικού προϋπολογισμού 751.269.956 δρχ. Έχουν πληρωθεί 16.172.433.406 δρχ. (ή σε ευρώ προϋπολογισμού 2.204.754 έχουν πληρωθεί 44.526.583,00 ευρώ) οφείλονταν με αμετάκλητη δικαστική απόφαση και άλλα 11.500.322.53165 δρχ. ή 33.750.029 ευρώ. Σύνολο δαπάνης έργου που σχεδόν ξηλώθηκε, 26 δισ. 672 εκατ. 275 χιλιάδες δρχ., έναντι 751 εκατ. 269 χιλ. αρχικά. Σε ευρώ: Έργο προϋπολογισμού 2 εκατ. 204 χιλ. ευρώ έφθασε 78 εκατ. 276 χιλ. ευρώ!
Για την ανακατασκευή του εδαπανήθησαν περισσότερα. Τελική δαπάνη ανά χιλιόμετρο δρόμου 15.000.000 ευρώ!
Τόμοι ασήκωτοι υπάρχουν στο γραφείο μου και στο ΤΕΕ για το αμαρτωλό αυτό έργο που παραδόθηκε 2 ημέρες πριν τις εκλογές πρόχειρα, η κάθοδος μόνον, και αφού εψήφισαν, στην άνοδο προς Αθήνα πήγαν από τον παλαιό δρόμο. Ελλάς το μεγαλείο σου. Αυτά μας οδήγησαν σήμερα στα Τάρταρα.
Ήρθε κάποτε ο υπουργός Δημοσίων Έργων κ. Σουφλιάς στο κατεστραμμένο έργο και τον ερώτησα αν βλέπει τίποτα κοιλαδογέφυρες ή σήραγγες και μου είπε γιατί. Γιατί, του είπα, προβλεπόντουσαν και οι άνθρωποι του υπουργείου σου τα κατήργησαν, και ιδού το αποτέλεσμα. Εξερράγη βέβαια επί τόπου, αλλά δεν έμαθα εάν έκανε κάτι.

2 σχόλια:

GEORGIOS BENEAS είπε...

12 χιλιόμετρα δρόμου, 22 χρόνια ταλαιπωρίας, ατελείωτο οικονομικό πάρτυ... και ατιμωρησία!!!
Ελλάς το μεγαλείο σου!!!

Babis Doumouras είπε...

Να γιατί κόπτονται οι νταβατζήδες των ΜΜΕ να πάρουμε την δόση, γιατί είναι οι μόνοι που θα ωφεληθούν--Να γιατί πρέπει δυναμικά να αντιδράσουμε--Από την μια ο λαός δεμένος σφιχτά στη μέγγενη και από την άλλη- ΜΜΕ- ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ- ΤΡΑΠΕΖΙΤΕΣ, το τρίο της συμφοράς σφιχτά αγκαλιασμένοι και αλληλοεξαρτώμενοι και παίζουν όπως θέλουν μπιλιάρδο στις πλάτες του λαού!-- Για αυτή την ανάπτυξη μας μιλούν οι ξενόδουλοι πολιτικοί μας-- Συγνώμη, αλλά να την χέσουμε τέτοια ανάπτυξη!!!